De achterkant van het windevangelie

• zondag 20 maart 2016

• Wie is er niet voor meer duurzame energie, minder uitstoot van giftige gassen en de wereld behoeden voor de continu stijgende zeespiegel? De meeste van mijn vrienden wel, en zij omarmen ook de belofte van windenergie. ‘Het is wel een beetje zonde van het uitzicht, maar je moet er wat voor over hebben om een duurzame wereld te bouwen’.
    Windenergie is niet zo schoon als we denken.

MARTIN HEIJNSBROEK

Wat mij opvalt, is hoe oppervlakkig en religieus zo’n gesprek dan verloopt. Alsof ik naar het groene evangelie mag luisteren, waarin we ons moeten inzetten voor duurzaamheid en vergeving vragen voor onze CO2-zonden. Ik denk dat we wat kritischer moeten kijken naar wat dit evangelie ons opdraagt, ook als het gaat over de aanleg van windparken. Maar net als in de kerk worden vragen over de onderliggende data en analyses meestal niet gewaardeerd.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of die subsidies op windparken van zo’n € 30 mrd het echt waard zijn. Zelfs als je de windparken verder uitbreidt, blijven ze een relatief klein puzzelstukje in de reductie van onze CO2-uitstoot. Bij de huidige ambities tot 2023 bedraagt windenergie 3%. Theoretisch zou je dit kunnen oprekken tot 25% als je heel Nederland vol zet met molens. Een grote stap, maar het komt niet in de buurt van de Nederlandse ambitie om de broeikassen met 90% terug te dringen per 2050.

In Duitsland zien we nu al dat de pieken van zon- en windenergie serieuze problemen geven op het netwerk. Een grote kolencentrale kun je niet even uitzetten, dus als de zon schijnt en het hard waait, dreigt serieuze overbelasting van het netwerk, moeten gascentrales uitgezet en wordt de elektriciteit agressief gedumpt. Dit leidt tot negatieve prijzen en verliezen voor stroomproducenten.

Het eigenaardigste van het investeren in wind is dat we in een systeem zitten waar er netto geen extra CO2 bespaard wordt. In Europa stellen we elk jaar namelijk de hoeveelheid CO2-uitstoot vast, via zogenaamde emissierechten. Als Nederland meer CO2 bespaart, dan komen er elders extra emissierechten op de markt, die een ander land kan opkopen tegen een lage prijs. En daardoor mogen straks bijvoorbeeld de Poolse bruinkoolcentrales onze duur bespaarde CO2 extrauitstoten.

Zijn er dan betere alternatieven? Jawel. Per direct onze gascentrales aanzetten, extra CO2-emissierechten opkopen en die dan niet gebruiken. Maar net zo belangrijk: investeren in nieuwe technologie. Door in te zetten op structurele oplossingen voor de lange termijn, zoals kernfusie, kernsplitsing van thorium of de droom van efficiƫnte elektriciteitsopslag.

En in de tussentijd natuurlijk investeren in dijken en watermanagement, in Nederland en in Bangladesh. Want die zeespiegel, die stijgt al 150 jaar lineair. En dat gaan we niet veranderen, met of zonder windparken.
    Martin Heijnsbroek is managing partner bij MIcompany, een bureau voor big data analytics.

FD

h.odeboom zei

Op dit moment (20/3/2016 - 17.00 hr. naderen de aarde en komeet 252P/Linear elkaar tot op ongeveer 4.500.00 KM wat voor zulke kometen dichtbij genoeg bij is grote schades te veroorzaken. Wij mogen blij zijn dat op de kruisende banen de aarde en de komeet elkander niet gelijktijdig ontmoeten. In 1871 braken door de Biela komeet in Chicago/Michigan e.o. USA grote branden uit door vallend 'puin' en (elektrische?)zelfontbranding in huizen en gebouwen. Sinds die tijd is het vrij rustig gebleven met meteoren m.u.v. de inslag/ontploffing? in 1908 in Siberiƫ waar in een gebied ter grootte van het Ruhrgebied de bomen verbrandden en/of platgedrukt werden en de ontploffing van een meteoriet in 2013 bij Chelabinsk - Rusland. En dan die idioten die met windmolens de wereld willen redden terwijl zij tegelijkertijd op een oorlog met Rusland aansturen, het Midden-Oosten in de brand steken en ons onder de voet willen laten lopen door massa immigranten! Hopelijk krijgt U nu wat meer gevoel voor het absurde van de gedachtenkronkels van de milieu gekken en vooral de hiervan gebruik makende liegebeesten als politici inzake het 'redden' van de wereld door middels het plaatsen van windmolens met hun absoluut minimale energieopbrengsten.