Bijen en vlinders ernstig in gevaar, met uitsterven bedreigd

• donderdag 3 maart 2016
  • Het lijkt er soms misschien niet op, maar de bij- en vlinderpopulaties in de wereld worden met uitsterven bedreigd. Wetenschappers uit 124 landen zijn tot de conclusie gekomen dat liefst 40 procent van beide diersoorten in gevaar is. Dat bleek tijdens een conferentie in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië.

Het congres van het Intergouvernementele Platform voor Biodiversiteit en Ecosysteemdiensten (IPBES) trok de conclusie dat het niet best is gesteld met de dieren en insecten die de gewassen bestuiven. Bijen, vlinders, kevers, vliegen en vleermuizen hebben het moeilijk.

Gevolgen voor onze voeding zijn groot

De bijen zaten al langer in het natuurlijk verdomhoekje, schrijft het wetenschappelijk blad de New Scientist, maar de vlinder komt nu ook in gevaar. De gevolgen voor de mens zijn groot, zeggen de wetenschappers, omdat ruim driekwart van onze landbouwproducten afhankelijk van deze dieren is. Dan gaat het over onze voeding, zoals fruit, groente, koffie, cacao, noten en plantaardige olie. Die producten dreigen op termijn schaars te worden.

Waarom het slecht gaat met veel insecten, is niet helemaal duidelijk. De wetenschap vermoedt dat het te maken heeft met de intensieve landbouw die zich richt op één gewas. Daar blijven bijen weg omdat ze er te weinig voedsel vinden. Ook het toenemend gebruik van pesticiden is een bedreiging voor insecten. Bestrijdingsmiddelen doden de dieren of zorgen ervoor dat hun voortplanting in gevaar komt.

(ANP)