Windparken mogelijk bij kust Den Helder

• donderdag 11 februari 2016
  • Categorie: , , ,
  •  Den Helder -  D66 vraagt minister Kamp om onderzoek naar de aanleg van windparken bij Den Helder en 60 km uit de kust van IJmuiden.
    Arie Booy

Onder kustgemeenten is draagvlak voor de locatie van deze twee windparken. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven verzocht gisteren de minister van economische zaken daarom nader onderzoek te laten doen naar de aanleg van een park bij Den Helder en één op zestig kilometer uit de kust voor IJmuiden.

„D66 vindt het van groot belang om alle geloofwaardige alternatieven voor offshore windenergie te onderzoeken", stelt het Kamerlid.

Draagvlak

Van Veldhoven: „Wind molenparken dicht bij de kust leveren veel maatschappelijke kosten op, zoals het mogelijk verminderen van toeristeninkomsten en daarmee werkgelegenheid. Deze kosten samen met het maatschappelijk draagvlak moeten verder onderzocht en afgewogen worden voordat het kabinet beslist over de aanleg van offshore-parken dicht bij de kust."

Havenbedrijf

De volksvertegenwoordigster heeft haar licht opgestoken bij betrokken partijen waar onder Port of Den Helder, het havenbedrijf van de marinestad. Woordvoerder Paul Smeele legt uit: „Vanaf Kijkduin tot en met Den Helder zijn gemeenten het er over eens dat begonnen kan worden met de aanleg van windmolenparken bij Den Helder en zestig kilometer buiten IJmuiden."

NHD