’Windmolens in Distriport’

• dinsdag 16 februari 2016
  • Categorie: , , ,
  • ZWAAGDIJK-OOST/BERKHOUT - Maak van Distriport Energyport. De Dorpsraad van Zwaagdijk-Oost gooit dit balletje op bij Provinciale Staten. De molens die Zwaagdijk-Oost niet wil, zouden in de oksel van de A7/afslag Jaagweg veel beter passen.

Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 15-2-2016,
    ,Het zou een positieve wending zijn voor het hoofdpijndossier Distriport’’, vinden Frits de Groot en Pedro van der Kolk van de Dorpsraad Zwaagdijk-Oost. ,,En een oplossing voor het windpark Westfrisia waar de bevolking van Zwaagdijk-Oost en Westwoud zich massaal tegen verzet.’’
    Naast de rij van zeven molens langs de Jaagweg, is er aan de westkant van de A7 ruimte voor zes molens. Het plan voldoet aan de afstandseis van minimaal 600 meter tussen de molens en woningbouw, maar niet aan de eis dat het een lijnopstelling moet zijn.
    Volgens Frits de Groot zijn de voordelen legio. ,,Volgens ons is het snel te realiseren. De grond is al eigendom van de provincie. De provincie heeft er 12 miljoen op moeten afboeken. Als er windmolens komen, kan de provincie per molen 30.000 euro per jaar verdienen en dat is nog een voorzichtige inschatting. En als het in de toekomst toch een bedrijfsterrein moet worden, dan kan dat. In Amsterdam staan ook windmolens op industriegrond, pal tussen bedrijven.’’

Frustrerende

Windpark Westfrisia hoeft als enige in Noord-Holland niet aan de afstandseis van 600 meter te voldoen. ,,Het frustrerende voor ons is dat Westfrisia anders niet door zou gaan’’, zegt De Groot. ,,Ons alternatieve plan valt wellicht niet goed in Berkhout, maar het voldoet in ieder geval wel aan de afstandseis.’’
    Alles wijst er ondertussen op dat windpark Westfrisia er hoe dan ook komt. Pedro van der Kolk zit in het bewonersplatform dat mee mag praten over de komst van de molens. ,,Vanochtend hadden we vergadering en daar kregen we beelden te zien van hoe de molens in het landschap eruit komen te zien. Het is open en ongerept landschap, maar de provincie noemt het verstedelijkt gebied. En daar torenen de molens dan boven alles uit. Ik kon het niet aanzien en ik ben uit de vergadering weggelopen. De belangen van de bewoners worden compleet weggewuifd.’’

NHD

En dit is nog maar het begin. Sterkte in de strijd tegen deze geldverslindende, niets opbrengende, herrie makende machines.