Werkloosheid is 3,5 keer hoger dan officiële statistieken zeggen

• zaterdag 27 februari 2016

• Er klopt niks van de officiële werkloosheidscijfers.

Dat zeggen wij niet, maar zegt De Nederlandsche Bank. Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt keurig de cijfers bij volgens de internationale officiële definities (pdf) en daarmee zitten we op dit moment rond de600.000 werklozen. Maar in werkelijkheid zijn dat er 3,5 keer zoveel. Het leger werkzoekenden bestaat uit één miljoen werknemers en zzp'ers die weliswaar aan arbeid doen, maar minder uren werken dan gewenst (hoi managementadviesbureau). Daarnaast hebben 131.000 mensen alle hoop op een baan laten varen (hallo 45-plusser). En er zijn 330.000 mensen die alleen volgens de officiële statistieken niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt (zoals studenten die ingeschreven staan aan de universiteit, maar alleen nog hun bul hoeven op te halen). En zo komen we aan 2,1 miljoen mensen die (extra) willen werken, maar geen baan kunnen vinden (plaatje boven). Geen wonder dat ondanks een officieel dalende werkloosheid de lonen laag blijven. En geen wonder dat president Yellen van de Fed (het Amerikaanse stelsel van centrale banken) al langer spuugt op de officiële werkloosheidscijfers, want onbruikbaar voor beleidsdoeleinden. Dus, wat gaan we doen? DNB vraagt verder om niks en beveelt niks aan, dus dan wij weten het ook niet. Daarom delen we als goedmaker het blijde nieuws dat de EU werk gaat maken van arbeidsmobiliteit! Dat is altijd goed, want wie weet zitten ze in Spanje wel te wachten op managementadviseurs en overige 45-plussers!
    J. van Wensen  DK
    Goh!

Zo kennen we de Nederlandse regering weer, alleen nog maar leugens en bedrog wat er uit hun koker komt en natuurlijk niet te vergeten de kwalijke rol die de media speelt door voortdurend de zaken anders voor te stellen als ze zijn.