Van Dijk nieuwe wethouder Schagen

• donderdag 18 februari 2016
  • Categorie:

• SCHAGEN - Kolhorner Jan-Steven van Dijk wordt de nieuwe wethouder van financiën van de gemeente Schagen. CDA en PvdA in de gemeenteraad gaan verder met Wens4U als nieuwe coalitiepartner, nadat het in december tot een breuk met de VVD kwam.
    Door Harry de Jong - 18-2-2016,
    Van Dijk treedt namens Wens4U toe tot het college, maar blijft lid van de PvdA. Voor die partij was hij eerder wethouder in de voormalige gemeente Niedorp. ,,Gezien zijn lidmaatschap draagt de PvdA hem voor, maar hij zit er als wethouder van wens4U. Een bijzondere constructie, maar het gaat erom dat we een goede kracht voor de gemeente als wethouder krijgen. Die hebben we in Van Dijk gevonden. Hij kent de regio goed, past goed in het team. En staat ook voor zaken die wij als Wens4U van belang vinden’’, zegt raadslid Merieke Bredewold van de eenmansfractie Wens4U.
    Het wethouderschap financiën wordt voor Van Dijk een halve baan. De aanstelling voor vijftig procent levert de gemeente Schagen een bezuiniging op van rond de 45.000 op. De gemeenteraad moet nog met de voordracht van Van Dijk instemmen.
    Wat de nieuwe coalitie bindt, is het streven naar een stabiel en verantwoord bestuur, stelt Bredewold. ,,Met oog voor de financiële uitdagingen die voor ons liggen, maar vooral met hart voor mens, dier en natuur’’, benadrukt ze kenmerkende Wens4U-onderwerpen. ,,Daarbij streven we op cruciale onderwerpen dezelfde idealen na.’’
    De fractievoorzitters Sander Lensink (CDA) en Hans Heddes (PvdA) lieten eerder al weten dat zij de ’inhoudelijke stabiliteit’ die samenwerking met Wens4U zou opleveren zwaarder lieten wegen dan de ’getalsmatige stabiliteit’ die een samengaan met de andere beoogde partner Jess zou brengen.
    NHD

Rob Ravensteijn zei

Als de heer van Dijk volgens het gelijkheidsbeginsel wordt behandeld krijgt hij binnenkort van de PvdA, net als ik destijds, een briefje van de PvdA dat hij niet langer lid kan zijn omdat hij voor een andere partij gaat werken.

We zullen zien.

Sam Kooy zei

Van Dijk neemt het Hazenpad vanwege zijn kwalijke opstelling inzake de bouw van een z.g. Brede School in Hippolytushoef op de sportvelden aldaar ! Hij presteerde het het aanwezige publiek in de sporthal een 3-tal jaren geleden een rechtstreekse trap in de rug te geven. Kan hij het nu in de gemeente Schagen proberen. Hij heeft daar evenwel slechts de helft van de tijd voor beschikbaar. Conclusie: Hij moet de helft van het toen genoten wethouderssalaris alsnog terug betalen !