Stichting GRFW wil referendum over windmolens

• zaterdag 6 februari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Stichting Gjin Romte Foar Wynhânnel (GRFW) wil dat Súdwest-Fryslân een referendum houdt over windenergie.

Leeuwarder Courant 5-2-2016
    De stichting dringt daar in een brief aan raad en college van Súdwest-Fryslân op. Afspraken met het rijk dwingen Friesland voor 2020 tot het realiseren van windmolenparken met een totale capaciteit van 520,5 megawatt.
    Eerdere pogingen van de GRFW om het provinciebestuur een enquête onder alle Friezen te laten uitvoeren strandden. Nu gedeputeerde staten vorige maand hebben ingestemd met een opschaling van windpark Hiddum Houw, wijst de GRFW bestuurders in Súdwest nogmaals op de mogelijkheid om de bevolking over het windturbinebeleid te ondervragen.
    Bij de raadsfracties lijkt weinig animo te bestaan. Burgemeester en wethouders buigen zich volgende week over de brief.

Ja, ze buigen zich over de brief.

h.oldeboom zei

520 MW opgesteld vermogen betekent 0,3 *520 MW Effectief = 156 MW effectief. Daarbovenop komen de verliezen door de stand-by installaties zijnde 70% zodat 0.7*156 = 109.2 MW zodat per saldo netto overblijft: 46.8 MW van de opgestelde 520 MW wat betekent dat het totaal rendement 46.8/520 = 9%
    Te moeilijk voor onze onderontwikkelde raadsleden en B&W maar niet zo moeilijk voor ze om toch de bevolking te willen blijven belazeren.

h.oldeboom zei

Een kleine toevoeging op mijn vorige episteltje voor de mensen die niet zoveel verstand hebben van vermogens en rendementen: Als men dus een windmolenpark van 100 molens heeft, draaien er dus slechts 9 stuks effectief op 100& het hele jaar door - de rest kan beschouwd worden alsof ze stil staan. Daarom kost die rotzooi zoveel geld!