Schuldhulpverlening in Schagen op de schop

• vrijdag 5 februari 2016
  • SCHAGEN - De schuldhulpverlening in de gemeente Schagen gaat op de schop. Er komt een nieuwe preventieve aanpak met voorkoming van schulden als hoogste prioriteit, zo blijkt uit het Beleidsplan Schuldhulpverlening Schagen 2016-2019.

Door Richard Zut - 3-2-2016,

,,Schulddienstverlening met vroegsignalering’’, introduceert wethouder Ben Blonk de methode waarmee Schagen het aantal inwoners met schulden wil minimaliseren. ,,Gemiddeld honderd tot honderdvijftig mensen kampen met financiĆ«le problemen en krijgen hun huishoudboekje niet op orde. En dat aantal neemt nog steeds toe.’’
    De samenwerking met PLANgroep, het bureau voor schuldhulpverlening, wordt in drie jaar tijd afgebouwd. Blonk: ,,Zij doen hun werk goed, maar we willen het zelf doen via onze wijkteams met een speciaal opgeleide medewerker. Daarmee besparen we geld.’’ Er komen cursussen en huisbezoeken voor mensen die daarom vragen. In de nieuwe opzet vindt zoveel mogelijk huisbezoek plaats zodra men lucht krijgt van oplopende schulden. Ook kunnen mensen met geldzorgen informatiefolders krijgen en meedoen aan (gratis) cursussen.
    Schagen gaat ook intensiever samenwerken met wooncorporatie Wooncompagnie en met werkgevers van mensen met financiĆ«le moeilijkheden. Wethouder Blonk: ,,Werkgevers vragen we meer aandacht te schenken aan schuldproblemen bij hun werknemers en die aan ons te melden, zodat we gericht kunnen helpen om erger te voorkomen. Dat is van wederzijds belang want werknemers met schulden functioneren vaak minder goed. Met Wooncompagnie hebben we de afspraak dat zij ons inlicht als huurbetalingen achterblijven. Ook om kostenopslagen te voorkomen’’
    Vanaf 2019 bespaart Schagen zich met deze werkwijze 60.000 euro op jaarbasis, schat Blonk. ,,Ook omdat steeds minder mensen dan een beroep zullen doen op Noodfonds, bijzondere bijstand en Voedselbank.’’

Sam Kooy zei

Is n.m.m. een droombeeld. Zolang de overheden, van Den Haag tot en met de gemeenten, druk doende zijn met het financieel meer en meer uitknijpen van de mensen, zal hun aantal uitsluitend toenemen. Daar zal de gemeente Schagen geen uitzonderingspositie in nemen.