Politie maakt einde aan bezetting gemeentehuis

• zaterdag 20 februari 2016
  • Hollands Kroon - Annna Paulowna - Ruim dertig actievoerders van TSN Thuiszorg,
    FNV en SP hebben gisteren gedurende meer dan zeven uur het gemeentehuis van Hollands Kroon in Anna Paulowna bezet.

Martijn Gijsbertse

Op bevel van burgemeester Jaap Nawijn, die zelf in Den Haag was, maakten politieagenten rond half zeven een einde aan de actie in De Ontmoeting.

Het protest was gericht tegen het besluit van Hollands Kroon om de lichte huishoudelijke hulp af te schaffen, hoewel er overnameplannen zijn voor TSN en Den Haag extra geld heeft toegezegd. Daardoor raken volgens FNV zevenhonderd inwoners hun hulp kwijt en dreigen velen hun baan te verliezen.

„Wij gaan niet weg, voordat is gegarandeerd dat onze cliënten fatsoenlijk blijven worden geholpen", stelde de Polderse Maria van Dijk (62) 's middags. „Schandalig, hoe mensen in de kou worden gezet", vindt collega Matty Buizer (54). „Wie gaat straks bij kwetsbare ouderen ramen lappen, stofzuigen, de wc en badkamer schoonmaken?"

De actievoerders kozen, na twee keer door de politie te zijn gesommeerd het pand te verlaten, eieren voor hun geld. „Anders hadden ze ons eruit gesleept, gearresteerd wegens huisvredebreuk en krijg je een strafblad", aldus een van hen. Het aangekondigde debat dat binnen zou worden gehouden, vond buiten plaats. In tenten en een camper is voor het gemeentehuis overnacht.

NHD

Sam Kooy zei

Dit gemeentebestuur geen andere woorden dan : "tuig van de richel"! Vooral niet gaan praten is hun motto .

Sam Kooy zei

Ik heb geen indruk meer "dat". Maar nú slaat Nawijn persoonlijk inderdaad de spijker op zijn kop. Hij overlegt niet meer, zoals eerder verondersteld zou kunnen worden, maar geeft uitsluitend "BEVEL". Niet zo verwonderlijk kijkend en luisterend naar de live raadsvergaderingen !

h.oldeboom zei

Een gemeenteraad die taken/bevoegdheden 'delegeert' in een spiksplinternieuw opgerichte gemeente?! Het begint zo langzamerhand sterk te lijken op een test om dit 'systeem' landelijk in te gaan voeren waarbij HK gebruikt wordt om te zien in hoeverre dit 'werkt'. Werken doet het wellicht al nu er directie lijnen te lijken gaan ontstaan tussen HK en Den Haag; - de babbeltjes met de burgemeester van Den Helder inzake een fusie zijn een onderdeel/voorbeeld van dit proces van directe opdrachten uit Den Haag.
    En wat deed Nawijn in Den Haag? Gaat de raad daar nog vragen overstellen want je moet toch wel controleren of zijn activiteiten daar overeenstemmen met zijn gedelegeerde bevoegdheden? A propos - eentje voor LADA; past de nieuwe bestuursuitoefening binnen het LADA begrip: Democratie Anders? Of is dit nu juist die andere 'democratie' die LADA voor ogen had?

P.v.d.Munnik zei

Boeren die in overtreding zijn met hun giftige afval krijgen van de politie een briefje of ze het toch a.u.b. nooit meer willen doen(hebben ze natuurlijk lak aan en oom agent weet dat natuurlijk ook), natuurlijk in overleg met burgemeester Nawijn. Mensen die zich inzetten voor onze ouderen die zo langzamerhand beter euthanasie kunnen (laten) plegen worden met harde hand door diezelfde politie verwijderd.
    Er is iets heel erg mis in deze gemeente!!!!!!!!!!!

Dit geld gaat allemaal naar de zogenaamde vluchtelingen.

Het volk blijft maar PvdAllochtonen en VVD stemmen. Eigen schuld.
    Stem PVV dan is deze onzin afgelopen. In de stembus maak je het verschil.
    Als ik zie en hoor hoeveel mensen er NIET gaan stemmen dan schrik ik daar wel een beetje van. En dan komen ze met een kutargument van: mijn ene stem maakt toch niets uit. Nou, de grap is dat deze ene stem juist ZOVEEL uitmaakt.

Het spreekwoord is: Je krijgt van je verdient. Juist!