Plan kleinschalige vluchtelingenopvang Niedorp

• vrijdag 26 februari 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - NIEUWE NIEDORP - Een deze week geformeerde werkgroep in de voormalige gemeente Niedorp werkt aan een plan om kleinschalige opvang van vluchtelingen in een van de dorpen mogelijk te maken.

Door Harry de Jong - 26-2-2016,

Doel is te komen tot een ’pilot voor kleinschalige opvang voor zo’n dertig tot veertig personen’. De vorming van de werkgroep is een vervolg op de oproep van dominee Fokko Omta van de Protestantse Gemeente Niedorp.

Voorzet

Die gaf de voorzet om tot een burgerinitiatief te komen voor kleinschalige opvang vluchtelingen. Voor opvangplekken met kleinere aantallen asielzoekers is meer steun onder de bevolking. Ook maakt het integratie van vluchtelingen makkelijker, was de gedachtegang van Omta.
    De werkgroep wil een ’raamwerk van een plan’ opzetten waarover ze met de gemeente Hollands Kroon en het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) in overleg kan. Ze gaat nu aan de slag om de oproep van Omta handen en voeten te geven. Omta zit zelf in de groep, die verder wordt gevormd door personen uit de dorpsraden en particulieren. Naast Omta maken onder anderen Jan Boeijen (voorzitter Dorpsraad Winkel), oud-makelaar Cor Klaver en oud-medewerker van het COA Hajo van Otterloo er deel van uit. ,,Zo’n raamwerkplan moet er vlot zijn; we hopen zo snel mogelijk in gesprek te komen met gemeente en COA’’, zegt Omta. ,,Daarvoor gaan we contacten leggen.’’
    In het plan zal de werkgroep ook mogelijke opvanglocaties opperen. ,,Wellicht dat de gemeente dan zelf nog beter opties heeft. Dat zou natuurlijk prima zijn’’, zegt Omta.

Wind

De initiatiefnemer beseft dat hij de wind in gemeenteland in de rug heeft. Eerder pleitten de burgemeesters van de Brabantse gemeenten Heusden en het Boxtel voor kleinschaliger opvang. Vervolgens gaf het COA aan met gemeenten en provincies te willen praten over kleinere opvanglocaties.
    De hoop is dat bij het slagen van een pilot er meerde kleinschalige opvangmogelijkheden in de diverse dorpen zullen volgen. ,,Dan kan het COA weer makkelijker een ondersteunende dienst realiseren.’’

NHD

Dominee Fokko Omta van de Protestantse Gemeente Niedorp hoopt met zijn debiele voorstel enkele moslims te bekeren tot protestant. Hij mag blij zijn als hij er als anders denkende van de islam ongeschonden af komt.

De link waar anoniem 1 ons naar verwijst gezien te hebben kunnen we helaas maar tot 1 conclusie komen: onze bestuurders zijn totaal krankzinnig geworden. Van Hitler wordt gezegd dat hij krankzinnig was, maar die nam het nog voor de eigen bevolking op, maar Merkel en de overige West Europese regeringsleider + aanhang, waaronder Rutte, zijn nog veel zieker, die willen de huidige bevolking van (West) Europa vervangen door lieden met een geloof dat al 1400 jaar dood en verderft zaait in de wereld.
    Zo zie je maar weer dat onze zo geroemde rechtsstaat helemaal niet bestaat, want een stel krankzinnigen kunnen gewoon hun gang gaan zonder dat er door de rechterlijke macht wordt ingegrepen.