'Nationaal fonds nodig voor slachtoffers PX10’

• donderdag 18 februari 2016
  • DEN HELDER - Een nationaal fonds oprichten om slachtoffers van het gebruik van het giftige PX10 of chroom6 bij Defensie te helpen. Dat voorstel lanceert voorzitter Anne-Marie Snels van de militaire bond AMFP/FNV.

Door Arie Booy - 17-2-2016,

Niet alleen militairen hebben met de benzeen bevattende stoffen gewerkt. In Den Helder gebruikten burgers vele jaren PX10 op de Bewapenings Werkplaatsen. ,,Het was goed spul om vastgekoekt kruit uit geweerlopen te verwijderen”, meldt Nieuwedieper Henny Ottervanger die bij dit onderdeel van de marine werkte.
    Voorzitter Marc de Natris van de officierenvereniging KVMO pleit ook voor een nationaal fonds, maar dan als een oplossing voor militairen die de stressaandoening PTTS hebben opgelopen bij geweldinzet. De Natris: ,,Ik vind een fonds voor ziekten die in onderhoudshallen zijn opgelopen meer iets voor een regeling arbeidsomstandigheden.’’ Woordvoerders van Defensie hebben nog niet gereageerd op vragen van deze krant over het gebruik van PX10.

NHD