Hollands Kroon kent geen referendumverordening

• zaterdag 6 februari 2016
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - Er komen de laatste tijd steeds meer vragen om een referendum ten aanzien van de vestiging van het AZC binnen Hollands Kroon.

Terecht, want hoewel de raad gekozen door de inwoners van Hollands Kroon is kan het niet zo zijn dat ze een onbeperkt mandaat daar mee gekregen heeft om namens de bevolking beslissingen te nemen die verdragende gevolgen hebben voor de bevolking zonder dat er ruggespraak gehouden wordt met diezelfde inwoners.

Gemeenten en provincies mogen op dit moment zelf mogelijkheden aan burgers geven om referenda aan te vragen, via een referendumverordening.

Voor zover wij hebben kunnen achterhalen kent de gemeente Hollands Kroon de referendumverordening niet, zodat elke aanvraag voor een referendum door inwoners bij voorbaat al kansloos is.
    Ook zoeken via de website van Hollands Kroon geeft geen verdere aanknooppunten.

Het enig wat er voor de inwoners overblijft is je stem zo duidelijk te laten horen op fractievergaderingen  of tijdens de raadsvergaderingen.

Sam Kooy zei

Natuurlijk heeft BenW dit al voorzien en geschrapt uit hun verordening. M.a.w. mis/gebruik gemaakt van hun z.g. wettelijke recht. Het zoveelste akkefietje dat BenW de burgers van Hollandskroon aansmeren !

h.oldeboom zei

Juist in dit tijdsgewricht, waar burgers niet meer gehoord maar uitgehoord en vervolgens belogen worden door hun vertegenwoordigers waardoor deze volksvertegenwoordigers zichzelf volksvijandig, overbodig en nutteloos maken, is de tijd aangebroken het bindend referendum in te voeren om te voorkomen dat de burger nog verder misbruikt en in de hoek gedrukt wordt.