Hoe de gemeente haar eigen inwoners vals voorlicht

• vrijdag 5 februari 2016
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON- Het college wil in principe 400 statushouders herbergen terwijl ze vanuit het Rijk over de jaren 2016 en 2017 verplicht zijn om 200 vergunninghouders te herbergen.

Nobel van de gemeente of zit er misschien toch een addertje onder het spreekwoordelijke gras ?

Opvallend is het dat de overheid sinds 1 januari 2016 90 miljoen euro beschikbaar stelt voor de huisvesting van 14.000 vergunninghouders die nu nog in asielzoekerscentra (azc) op een woning wachten.

Een en ander is geregeld in een akkoord dat het Rijk met provincies en gemeenten sloot over onder meer de huisvesting, woonbegeleiding, onderwijs en zorg voor vergunninghouders.

Tweede opvallende punt is dat de Wooncompagnie een aantal maanden de herstructurering Middenmeer afblies vanwege de economische tegenslagen.
    Een paar maanden later  komt diezelfde wooncompagnie op het idee om 80 sociale huurwoningen voor vergunninghouders te gaan bouwen waarvan 55 in Middenmeer.
    Toeval of doorgestoken kaart?
    Ik hou het op het laatste

De overheid zet in op kleinschalige huisvesting, voor een zo goed mogelijke spreiding. Het is de bedoeling dat de 14.000 (vaak alleenstaande, manlijke ) vergunninghouders voor vijf jaar worden ondergebracht in kamers met gedeelde voorzieningen (onzelfstandige woonruimte).

De wooncompagnie komt met het idee om sociale woningen te bouwen die 25 jaar meegaan, waar de vergunninghouders voor vijf jaar mogen wonen.
    25 jaar waar de normale huurwoning toch veel langer meegaat .
    Daarna kunnen deze woningen volgens het akkoord worden ingezet als reguliere sociale huurwoningen en moeten vergunninghouders naar een eigen sociale woning.
    Woningcorporaties krijgen per gehuisveste vergunninghouder 6.250 euro subsidie. Voor de kamers (minstens 4 bij elkaar) mogen ze maximaal 145 euro huur per maand vragen.
    Aangezien er per woonruimte vier vergunninghouders dienen te komen is dit dus het lieve sommetje van 25.000 euro per woning,naast de 145 euro maar of die huurprijs gehanteerd word als de autonome bewoners deze woning betreed is maar zeer de vraag.

Voor snelle integratie in de samenleving is het belangrijk om vergunninghouders een woning in een wijk of dorp te kunnen bieden dat is dus de reden waarom de sociale huurwoningen in de dorpen gebouwd worden.
    Om de woningen na vijf jaar te kunnen gebruiken als reguliere huurwoningen, is het wel belangrijk dat corporaties met tijdelijke huurcontracten kunnen werken.

Gemeenten moeten daarnaast zorgen voor redelijke, sociale grondprijzen die dus niet dezelfde zijn die een huiseigenaar dient te betalen maar aanzienlijk  lager.

Voor snelle integratie in de samenleving is het belangrijk om vergunninghouders een woning in een wijk of dorp te kunnen bieden volgens de overeenkomst ( Zie bijvoorbeeld Middenmeer).

De conclusie die ik trek is dat er woningen voor maximaal 25 jaar gebouwd worden waar de vergunninghouders voor vijf jaar gehuisvest worden en daarna pas beschikbaar komen voor de autonome bevolking waarop de vergunninghouder weer dient door te stromen naar reguliere huurwoningen die dan weer uit de huurmarkt gehaald worden.
    Dus de sobere huisvesting is over vijf jaar voor de autonomen bevolking, de regulaire huurwonning voor de vergunninghouders.
    Kunt u het nog volgen?

Met andere woorden de woonmarkt zal de komende jaren in steeds sterkere mate beïnvloedt worden door de vergunninghouders.
    De bouwplannen zijn dus uiteindelijk bestemd voor de vergunninghouders en niet voor de autonome inwoners die een sociale huurwoning zoeken.
    Ook de lijsten met woningzoekende voor regulaire huurwoningen zal beduidend langer worden, immers de  vergunninghouders krijgen voorrang/

Niet alleen zal Middenmeer over vijf jaar 55 maal 4 is toch 220 huurwoningen dienen te leveren die er gelet op de huidige voorraad niet zijn, het dorp zal ook een grote groep vergunninghouders dienen op te nemen.
    Want weliswaar gelden de wooncontracten voor vijf jaar maar wie zegt dat over vijf jaar niet doodgewoon opnieuw vergunninghouders in dezelfde sociale huurwoningen worden gestopt en dan begint het hele circus weer opnieuw.

En zo wordt de plaatselijke bevolking keer op keer door de gemeente Hollands Kroon in het snotje genomen
    De vraag is hoelang nog ?

Sam Kooy zei

"In het snotje genomen" klinkt nog vriendelijk. Hier zijn maar enkele woorden op hun plaats : worden belazerd. Inherent derhalve aan de destructieve politiek (is dit nog wel politiek ?) van de gemeente Hollandskroon. Jammer dat ik geen raadslid of desnoods gewone inwoner ben van Hk.

"De conclusie die ik trek is dat er woningen voor maximaal 25 jaar gebouwd worden waar de vergunninghouders voor vijf jaar gehuisvest worden."

Na 5 jaar bewoond te zijn geweest door de halve wilden zullen de woningen rijp voor de sloop zijn.
    Niemand hoor ik over de verwarming van de woningen voor de asielzoekers en wie dat gaat betalen. De asielzoekers komen uit warme landen en zullen de Thermostaat minimaal op 25 zetten, daardoor zullen de kosten voor verwarming de pan uitrijzen. Die kosten zijn uiteraard voor de Gemeente, dus voor de burgers van die gemeente. Dat zal nog maar een klein deel van de bijkomende kosten zijn en dat wordt angstvallig geheim gehouden door de dames en heren politici.