Den Helder optie voor marine EU

• zaterdag 6 februari 2016
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - De defensiesamenwerking die Nederland als EU-voorzitter nastreeft, kan voordelige effecten voor Den Helder en de Kop van Noord-Holland hebben. Die conclusie trekken deskundigen naar aanleiding van de plannen die gesmeed worden voor een Europees hoofdkwartier voor transportschepen van samenwerkende marines.
    Arie Booy a.booy@hollanchediacombinatie nl

Zes landen, waaronder Nederland, werken al zes jaar succesvol samen op het gebied van militair luchttransport. Vanuit het hoofdkwartier in Eindhoven staat de Duitse generaal Chris Badia aan het hoofd van een vloot van 220 vliegtuigen. De toestellen staan in de deelnemende landen, de planning en aansturing gebeurt op het hoofdkwartier. „Het is veel efficiënter en goedkoper om samen vliegtuigen te delen", zegt Badia. Een volgende stap kunnen de militaire vrachtschepen zijn, adviseert hij.

Vestiging

Hoewel de planvorming nog in de kinderschoenen staat, kan Den Helder zich positioneren als vestigingsplaats voor zo'n Europees hoofdkwartier meent oud-burgemeester Willem Hoekzema.

In een artikel voor het blad Internationale Spectator brak Hoekzema samen met oud-minister Wim van Eekelen een lans voor het bundelen en delen van militaire capaciteit. De oud-bewindslieden vinden in dit streven een medestander in minister van defensie Jeanine Hennis. „Samenwerken is geen keuze; het is noodzakelijk om meer te doen met de beperkte budgetten waar we mee kampen", vindt zij. Voorzitter Marc de Natris van marinebelangenvereniging KVMO, ziet zo'n hoofdkwartier wel zitten, maar: „De schepen zelf kunnen beter in hun thuishaven blijven."

NHD