COLUMN : 'De ouderenpartij weet wat goed is voor de ouderen'

• vrijdag 26 februari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Ik heb als neutraal toeschouwer gisteravond het minidebat tussen de actievoerders die de thuiszorg willen behouden en de politiek gevolgd. Althans, de eerste drie minuten was ik neutraal. Daarna begon mijn bloed steeds meer te koken en dat voornamelijk door de arrogantie van met name de seniorenpartij en de steeds terug kerende onwaarheden van de wethouder Mary van Gent.

De Senioren Hollands Kroon werd opgericht door de respectabele Piet Bruijstens en Jeff Leever met het doel op te komen voor de ouderen en onze samenleving, kon zich na de laatst verkiezingen de grootste partij in Hollands Kroon noemen. Gesteund door een achterban van met name de senioren. Maar helaas komen de senioren van een koude kermis thuis.

De seniorenpartij Hollands Kroon blijkt niets meer te zijn dan een verkapte VVD, zeker sinds Jip Pankras aan het roer van de partij staat.

Op uiterst arrogante wijze ging Pankras de discussie met de thuiszorgmedewerkers aan, waarbij hij heel duidelijk liet zien dat hij geen enkel idee van de werkelijkheid meer bezit. En een uiterst onbekwaam raadslid is.

In eerste instantie daagde hij de medewerkers uit om te bewijzen dat de nood in de thuiszorg zo groot was als men steeds beweerd maar nam niet de moeite om te reageren toen een aantal cliënten hun schrijnende verhalen deden. Hij had zijn standpunt ingenomen en daarmee uit.

Jip is tenslotte raadslid en hij weet wat goed is voor de inwoners van Hollands Kroon. En wat heeft hij tenslotte te maken met de oudjes of zwakkeren in de samenleving? Hadden ze maar niet hulpbehoeftig moeten worden. Net of dat hun eigen schuld is. Wat dat betreft sprak het gezicht van wethouder Mary van Gent wel boekdelen, ze was zichtbaar bewogen door de trieste verhalen. Helaas wilde de wethouder niet wijken van haar standpunt en hield ze staande niet mee te willen werken aan een reparatieslag. De reden daarvoor worden overigens steeds vager. Volgens mij praat je hier over mensen, en hoe kun je een financieel bedrag zetten op de hulp van mensen?

De politiek heeft als taak om de zwakkeren in de samenleving te beschermen maar in haar tomeloze wijsheid besluit ze juist de zwakkeren steeds opnieuw te laten bloeden voor hun geldverspilling. Thuiszorg is geen rekensom maar een noodzaak maar volgens Mary van Gent en Jip Pankras kost het de gemeente Hollands Kroon teveel geld om de thuiszorg 1 te repareren waarbij de wethouder doelbewust verzwijgt hoeveel de inzet van een externe partner WMO zorg de gemeenschap zal gaan kosten.

Oude mensen worden door de gemeente Hollands Kroon behandeld als oud vuil, nee zelfs slechter dan oud vuil. Oud vuil wordt tenminste nog regelmatig opgehaald zodat de straat min of meer schoon blijft. Dat is een luxe die voor de mensen die hulp nodig hebben zelfs niet geldt. Die worden steeds meer aan hun lot over gelaten, verraden door de politiek. De gemeente heeft geen geld, althans niet over voor de hulp aan hen wie dat nodig hebben. Wel voor economische zaken die geen geld op brengen en de burgers slechts geld kosten maar niet voor de mensen die heel hun leven gewerkt hebben en hun bijdrage aan de maatschappij meer dan betaald hebben.

De gemeente doet met grote regelmaat een beroep op de inwoners van Hollands Kroon om zich geld te kunnen uitsparen , maar ben je eenmaal te oud om een bijdrage te kunnen leveren laat de gemeente je doodgewoon vallen. In de kou gezet voor een paar grijpstuivers met de Senioren Partij Hollands Kroon met Jip Pankras voorop als ondersteuning voor het beleid van Mary van Gent. Van Gent loopt steeds te beweren dat het belang van de cliënt voorop staat maar haar mond spreekt anders dan haar daden laten zien.

Het beleid van de Nederlandse regering is om zoveel mogelijk ouderen zo land mogelijk in hun eigen huis te laten wonen om de kosten voor de zorginstanties zo laag mogelijk te houden. Maar met dit beleid is dat onmogelijk. Veel opvanghuizen worden gesloten en aan de andere kant wordt de thuiszorg steeds meer ontoegankelijk voor de inwoners. Het mes snijdt aan twee kanten en beide kanten snijden in het vlees van de inwoners.

Ik vraag mij af of dat de bedoeling van de heren Bruijstens en Leever was toen de ouderenpartij opgericht werd voor het belang van de ouderen. Ik ben van mening van niet maar waar is het dan mis gegaan met die partij? Toen Pankras het roer overnam?

Nog twee jaar en het woord is weer aan de kiezer van Hollands Kroon en dan zal de rekening gepresenteerd worden voor het beleid van de Senioren partij. De Senioren Partij Hollands Kroon is zijn doel voorbij gestreefd en zal straks de rekening gepresenteerd krijgen. Maar dan is het voor veel ouderen te laat.

Verslag door: Ruud Swagerman

Hollands Kroon Plaza

Merkwaardig is het wel dat voor onze ouderen alles te duur is en dus niets meer kan, die moeten maar verkommeren, terwijl aan de andere kant miljarden Euro's aan migranten worden uitgegeven die niets zullen bijdragen of hebben bijgedragen aan onze samenleving en hier alleen zijn om de rest van hun leven vakantie te kunnen vieren.
    Beschaving is bij het overgrote deel van de politici een zeldzaamheid geworden, dus is het de vraag door welk rapaille dergelijke bestuurders zijn opgevoed, want zo luidt een gezegde: "iedereen is het product van zijn opvoeding".