COA is nu ook voor kleinere opvang

• donderdag 25 februari 2016
  • Categorie: , ,
  • Den Haag -Voor verkrijgen van groter draagvlak bij bevolking

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wil in gesprek met gemeenten en provincies over kleinere opvanglocaties voor vluchtelingen.

Dat bevestigt het COA na berichtgeving in de Volkskrant. Onder anderen de burgemeesters van Heusden en Boxtel pleitten eerder deze week voor kleinschalige opvang.

„De nood is hoog, we kunnen ons niet de luxe permitteren om van alles af te slaan", zegt een woordvoer- der van het COA.

De ondergrens voor een opvanglocatie is op dit moment driehonderd mensen. Wat een eventuele nieuwe ondergrens zou kunnen worden, kan het COA niet bepalen. „Dat is iets wat in de politiek besloten moet worden, wij voeren alleen het beleid uit", aldus de woordvoerder.

De Tweede Kamer dringt al langer aan op kleinschalige opvang, vooral GroenLinks en de SP. Ze willen dat gemeenten meer zelf de regie kunnen nemen en ze wijzen erop dat er meer steun is vanuit de bevolking voor opvangplekken met kleinere aantallen asielzoekers. Een motie daarover van GroenLinks werd aangenomen door de Kamer.

Kamerlid Linda Voortman van GroenLinks is blij dat haar motie wordt opgepakt en dat naar de burgemeesters wordt geluisterd. „Staatssecretaris Dijkhoff kan het zich niet permitteren om nog langer te wachten met het creëren van kleinschalige opvang."

Volgens Dijkhoff (Asiel) zijn kleine opvangplekken lastiger te organiseren en daarom duurder.

NHD

"Kamerlid Linda Voortman van GroenLinks is blij dat haar motie wordt opgepakt en dat naar de burgemeesters wordt geluisterd."

Als het aan Groen Links ligt dan zetten we alle ouwetjes uit hun huizen, die kunnen wel bij hun kinderen gaan wonen en vervolgens kunnen de vrijgekomen woningen voor nieuwe zielige gelukzoekers worden gebruikt.

In Hollands Kroon worden mensen en instellingen die het voor onze ouderen opnemen op bevel van de burgemeester met harde hand verwijderd door het oh zo dappere politieapparaat, terwijl die zelfde burgemeester met behulp van die zelfde politie voor asielzoekers de rode loper uit rolt. Snapt u het nog????????