Buren Roompotpark Groote Keeten naar de rechter

• donderdag 18 februari 2016
  • GROOTE KEETEN - Bewoners van Sandepark in Groote Keeten slepen vrijdag de gemeente Schagen voor de rechter omdat die vergunning verleende voor de afwijkende bouwhoogte voor een aantal huisjes voor Roompot vakantieparken in Duynpark Callantsoog.

Door Rien Floris - 17-2-2016,

,De gemeente heeft de procedures in onze ogen niet goed doorlopen. Breek die huisjes maar weer af, dat gaan we de rechter ook vragen. We willen Roompot hier stoppen.” Dat zegt Hélène van Beek die een huisje heeft in Sandepark in Groote Keeten.

Omslag

Roompot vakantieparken rukt op langs de Hollandse kust en wil de grootste van Europa worden. Raakt een camping in het slop, dan klopt die bij Roompot aan. Maar de omslag van familiecamping naar bungalowpark gaat niet overal zonder slag of stoot. Kampeerders, campingpersoneel en de buren moeten wennen aan Roompot en komen soms in verzet.

Lodges

Op Ameland moeten 125 caravans op vakantiepark Boomhiemke wijken voor de bouw van ’Lodges’, zoals de stacaravans of chalets die in Groote Keeten verrijzen ook wel worden genoemd. De strijd is verloren, weet Johan Smit, voorzitter van Kampeerdersvereniging Boomhiemke. Hij komt al sinds 1959 op de camping. ,,Mijn ouders zijn hier begonnen en we hebben inmiddels de vierde caravan. Alles moet weg.’’ En dat doet pijn, want hij houdt van Ameland. ,,Ik kreeg een rouwkaart van een overleden campingbewoner. ’het verdriet van Ameland’, staat er op.’’

Leon Jobse van Arcus dat de recreatieprojecten voor Roompot ontwikkelt: ,,Ik begrijp dat het ingrijpend is voor mensen, maar we hebben het keurig volgens de regels gedaan. Iedere stacaravan in Nederland heeft een contract dat per jaar opzegbaar is. Op Ameland wist iedereen al heel lang dat dit ging gebeuren. De kampeerders kregen hierover al jaren een brief bij de factuur.’’

Callassande

Op camping Callassande in Groote Keeten die Roompot twee jaar geleden overnam en waarnaast het nu chalets bouwt, worden kampeerders weggepest, zo beweert voorzitter Ad Blocks van het naburig bungalowpark Sandepark. Caravans ouder dan tien jaar zouden wegmoeten en oude schuttingen moeten verdwijnen.

Philip Donders van Roompot bestrijdt dit. ,,Caravans van tien jaar of ouder mogen we niet verbieden, volgens regels van branche-organisatie Recron. De boel was sterk verouderd, dat knappen we juist op. Soms was het zelfs onveilig. We hebben onder een caravan een tuinslang gevonden die was aangesloten op de propaanaanvoer van de camping.’’

Kampeermiddelen

De Vereniging Sandepark maakte vorig jaar bij de gemeente Schagen vergeefs bezwaar tegen de afwijkende bouwhoogte van maximaal 33 huisjes (5,1 in plaats van 3,5 meter) in Duynpark Callantsoog. Volgens Roompot gaat het bij de afwijkende bouwhoogte maar om een deel van de opbouw.

Volgens de vereniging worden er 96 ’villa’s’ gebouwd in plaats van de toegestane ’kampeermiddelen’. Ontwikkelaar Arcus dat het plan voor Roompot uitvoert, begon bovendien de hoge huizen al te bouwen terwijl er nog geen vergunning was. De lodges nemen volgens Roompot evenveel ruimte in als een stacaravan. De gemeente Schagen keurde het plan in juli 2015 goed.

Bezwaarmaakster Hélène van Beek: ,,De kern is dat de provincie in 2011 onder strenge voorwaarden toestemming heeft gegeven voor de uitbreiding met een bouwhoogte van 3,5 meter. De sfeer van een camping mocht niet worden aangetast omdat dit een kwetsbaar gebied is en moet je nu eens gaan kijken.’’

Vrijdag staan Sandepark en gemeente Schagen bij de bestuursrechter.

NHD

Een gang naar de voornamelijk bevooroordeelde rechters is kansloos, de overheid wordt hoegenaamd altijd in het gelijk gesteld. Doen rechters dat niet dan moeten ze min of meer toegeven dat de (plaatselijke) overheid fout gehandeld heeft en als ambtenaren onder elkaar wil je dat tenslotte niet.

Campeerders van Callassande worden niet weggepest. Terecht dat roompot eisen stelt voor veiligheid én netheid, zeg ik als eigenaar van een stacaravan. Het knapt lekker op!!
    Om nou te zeggen dat we gastvrij benaderd worden door Roompot. NEE! Hier is verbetering nodig. Ook enige duidelijkheid omtrent de nieuwe regels zou welkom zijn.
    Ik denk dat de buren (Sandepark) voor zichzelf moeten spreken en niet zogenaamd voor een ander.