Statenvragen over afboeken op Distriport

• zondag 31 januari 2016
  • Categorie: , , ,
  • BERKHOUT - SP-statenlid Marnix eist van gedeputeerde Elizabeth Post opheldering over het afboeken van twaalf miljoen euro op bedrijventerrein Distriport bij Berkhout.
    Door Coen van de Luytgaardenc.van.de.luytgaarden@hollandmediacombinatie.nl - 30-1-2016,

SP’er Bruggeman wil opheldering over afboeking 12 miljoen door GS
    H
    ij baseert zijn kritische vragen op een publicatie in deze krant, waarin GS beweert dat het afboeken gebeurt ’op klemmend advies van de accountant’.
      1

De vele hectares tussen de Jaagweg en de bebouwing van Berkhout zijn in het verleden aangekocht voor bedrijvigheid die er nooit kwam.

__________________________________________________

Grond voor Distriport al afgeschreven

Dat de vele hectares grond voor Distriport bij Berkhout nu worden afgeschreven, wil volgens gedeputeerde Elizabeth Post nog niet zeggen dat dit ook meteen het slotakkoord is. De provincie beraadt zich nog over de verdere toekomstplannen, aldus een woordvoerder.

____________________________________________________________________________
    Sommige Statenleden zien deze fiscale manoeuvre als een bestuurlijk slotakkoord. GS echter beraadt zich volgens een woordvoerder nog steeds op nadere invulling van dit areaal.

’Zinloze onderneming’

Bruggeman hecht weinig geloof aan deze uitleg. ,,Voor de SP is al jaren duidelijk dat Distriport een zinloze onderneming was. Waarom adviseert de accountant nu die twaalf miljoen af te boeken? Reeds in juli 2014 lag er een rapport van drie deskundigen om te stoppen met de plannen voor Distriport’’, aldus Bruggeman. Ook wil hij weten wat de gevolgen zijn als de provincie het advies van de accountant wel moet opvolgen. ,,Volgens de provinciale regels kan in het ergste geval een bezuinigingsvoorstel op andere uitgaven het gevolg zijn.’’
    Bruggeman legt ook een link met Ton Hooijmaijers, de voor corruptie veroordeelde oud VVD-gedeputeerde die zich actief bezighield met de totstandkoming van Distriport. Volgens het SP-statenlid is Hooijmaijers mede veroordeeld op het ’aannemen van een provisie van 59.500 euro om voor projectontwikkelaars de financiering van Distriport te regelen’.

Fata Morgana

,,Plan Distroport was een van de fata morgana’s van Hooijmaijers. De vraag is of de provincie een afboeking van grondwaarde op Hooijmaijers kan verhalen’’, aldus Bruggeman.
    Bruggeman stelde eerder kritische vragen over het dossier Distriport. Volgens hem zou GS met ’nadere voorstellen’ naar buiten treden kort na de uitspraak van het Gerechtshof inzake Hooijmaijers. ,,Die uitspraak kwam in januari 2015, maar GS weet nog steeds niet hoe het verder moet met Distriport’’, stelt hij.

NHD