Russisch bedrijf wil toch reactor bouwen

• vrijdag 15 januari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Den Haag - Het ministerie van buitenlandse zaken wil niet dat het Russische bedrijf JSC Atomstroyexport betrokken wordt bij de bouw van de nieuwe nucleaire reactor in Petten. Dat stelt de stichting Voorbereiding Pallas Reactor, die verantwoordelijk is voor de bouw van de installatie.

JSC Atomstroyexport had zich bij de stichting gemeld om het ontwerp van de Pallas-reactor, de opvolger van de hogefluxreactor, te leveren. De stichting heeft het bedrijf echter uitgesloten van de aanbesteding. Tijdens een kort geding bij de Haagse rechtbank eiste het bedrijf gisteren dat het weer mag meedoen.

Toestemming

Voor de verzending van informatie aan de Russen over de bouw van de Pallas-reactor zou wel toestemming nodig zijn van het ministerie van buitenlandse zaken. Uit de contacten met het ministerie heeft de Stichting Voorbereiding Pallas Reactor begrepen dat die vergunning er niet komt. Reden daarvoor is onder meer 'het gedrag van het land' waarmee de informatie over de nieuwe centrale wordt uitgewisseld. Zo staat het in een regeringsdocument.

„We kunnen eenvoudig niet door met deze partij", zei de advocaat van de stichting tijdens het kort geding in Den Haag.

De stichting heeft het Russisch bedrijf zelf uitgesloten van de aanbesteding omdat het niet kon aantonen dat ze over de expertise beschikt om de nieuwe nucleaire faciliteit in Petten te ontwerpen. JSC Atomstroyexport had verwezen naar een nucleaire centrale waaraan ze werkt in Rusland. Maar volgens de stichting levert deze installatie momenteel net voldoende stroom om een gloeilamp te laten branden.

JSC Atomstroyexport verwacht niet dat het ministerie gaat dwarsliggen als ze meedoet aan de bouw van de nieuwe reactor in Petten. Ondanks de EU-sancties tegen Rusland voert JSC Atomstroyexport toch nucleaire projecten uit in andere Europese landen. Het Russische moederbedrijf zou bovendien brandstof leveren aan de bestaande kernreactor in Petten.

De nieuwe reactor moet in 2023 in bedrijf zijn. Met behulp van de reactor kunnen medische isotopen worden geproduceerd waarmee kankerpatiƫnten worden behandeld. De reactor wordt ook gebruikt voor de prottuctie van industriƫle isotopen en voor nucleair onderzoek.

Uitspraak rechtbank op 28 januari. 'Eerder gebouwde reactor levert net voldoende stroom om een gloeilamp te laten branden'

NHD