Oud-topman ECN vroeg geen toestemming privé-exploitatie windmolens

• woensdag 27 januari 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Oud-directeur Wim Stam van onderzoekscentrum ECN heeft geen toestemming gevraagd voor het privé-exploiteren van vier windmolens. Eerder zei Stam dat dit wel was gebeurd. Uit een verklaring van zijn voormalig werkgever ECN blijkt nu dat Stam het management begin 2009 op de hoogte stelde van zijn eigen windpark, terwijl hij de windmolens in augustus 2008 kocht.

ECN reageerde dinsdag op het onderzoek van De Volkskrant waaruit bleek dat Stam vier windmolens kocht en die naast zijn fulltime baan bij ECN exploiteerde. Het onderzoeksinstituut kondigde daarin aan intern onderzoek te gaan doen naar de kwestie. In vijf jaar tijd verdiende Stam ten minste één miljoen euro met zijn nevenfunctie. Voor de vier windmolens werd in totaal 4,7 miljoen euro subsidie verstrekt.

Een woordvoerder van ECN zegt dat 'de publicatie in de Volkskrant' aanleiding is 'voor een onderzoek naar hoe dit is gelopen.' Hij zegt dat ECN onder meer gaat onderzoeken of het 'eigen toetsingskader' voor het beoordelen van nevenactiviteiten voldoet.

Stam was tot maart vorig jaar verantwoordelijk voor Wind Energy Facilities BV van ECN. Hij adviseerde het ministerie van Economische Zaken onder meer over een richtlijn voor het plaatsen van windturbines. Ook leverde Stam samen met andere experts een bijdrage aan een overheidsadvies over de subsidieregeling voor windmolens. Als directeur testte hij nieuwe windmolens, deed onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit ervan en ontwikkelde technologie voor turbines.

Overheidsgeld

Stam liet eerder weten dat er geen sprake was van 'botsende belangen' omdat ECN het exploiteren van windmolens niet als doel had. Hij reageerde niet op meerdere verzoeken om meer duidelijkheid te verschaffen over wanneer hij zijn privémolens had gemeld bij zijn werkgever.

ECN is een semipubliek onderzoekscentrum dat onder meer adviseert over de hoogte van subsidie voor windenergie. Het instituut is voor ongeveer een kwart afhankelijk van overheidsgeld. ECN is niet winstgevend: in 2014 bedroeg het verlies 16,7 miljoen euro. Afgelopen december verstrekte het ministerie van Economische Zaken nog een extra bedrag van 2,5 miljoen euro aan ECN om een gat in de begroting van 2016 te dichten.
    Volkskrant

Frank Ottens zei

mijnheer Stam zou wel een goeie zijn voor de VVD.

Johann zei

Ik vraag mij langzamerhand af, of er nog personen in Nederland zijn die zich niet hebben verrijkt aan subsidies.Netjes gezegd, ONEIGENLIJK GEBRUIK VAN OVERHEIDSGELDEN noemt de 'verrijker' dit. Ik noem het diefstal van de gemeenschap !

VIER KOMMA ZEVEN MILJOEN EURO SUBSIDIE???????????????????

Ik als dagelijks deze fraude betalende burger wenst dat de
    heer (de heer hahahaha) W. Smit dit gaat terugbetalen.

En het gaat maar door.

Een gat in de begroting is natuurlijk fraude.
    En deze klootzak heeft zelfs zijn buren er voor over gehad.
    Huizen onverkoopbaar, iedere dag geluidsoverlast, iedere dag slagschaduw, het hele mooie landschap bedorven en hij maar met zijn subsidiebeurs in het buitenland de hele dag in de zon.
    Ja, zo rollen we in Nederland. Zelfs de commissie stiekem kan de stront niet naar boven halen. Wat een land.
    En het dan gek vinden dat de burgers in opstand komen.
    Ik hoop dat deze mijnheer een niet meer weg te halen v.........
    z..... oploopt.
    De (r)overheid doet er toch niets aan.

Misschien een PvdA'er? Bij die partij bestelen ze zelfs de daklozen.