Noordkop sluit aan bij Bruinooge

• donderdag 14 januari 2016

• DEN HELDER/Hollands Kroon/SCHAGEN - In de Noordkop doet niemand er moeilijk over dat een burgemeester een mening heeft en die ook kenbaar maakt vanuit diens rollen als bestuurder, boegbeeld en vertegenwoordiger in regionaal overleg.

Zo pleiten de burgemeesters Koen Schuiling van Den Helder en Jaap Nawijn van Hollands Kroon voor één grote gemeente in de Noordkop met 150.000 inwoners. Hun Schager collega Marjan van Kampen verwerpt het idee niet, maar noemt ’samenwerking waar mogelijk’ op dit moment ook goed.

Door Fred Hoogendoorn en Richard Zut - 13-1-2016,

D
    e drie burgemeesters reageren daarmee desgevraagd op de uitspraken van Alkmaars burgemeester Bruinooge en zijn Heerhugowaardse collega Han ter Heegde, die nogal gereserveerd staat tegenover een forse schaalvergroting.
    Zoals Bruinooge voorstander is van een gemeentelijke fusie tussen Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Castricum, Bergen en Heiloo, zo noemen Schuiling en Nawijn het onvermijdelijk dat er gesprekken komen over een grote Noordkop-gemeente.
    De voorstanders van fusie stellen dat een grote Noordkop-gemeente slagvaardiger is en gemakkelijker toegang krijgt tot ’Den Haag’. Die slagkracht wordt volgens Nawijn verder bereikt door als fusiegemeente een compacte gemeenteraad te hebben.

Onvermijdelijk

,,De Tweede Kamer telt 150 leden. En dan hebben we in Hollands Kroon 29 raadsleden. Niets ten nadele van wie er nu in zitten, maar met 19 of 17 mensen kan het ook. Wat mij betreft komt die fusie er over vijf à tien jaar. Maar liefst eerder. Het is geen noodzaak, wel iets dat onvermijdelijk is en ook gaat gebeuren. Waarom? Omdat we samen zó ongelooflijk veel kwaliteiten hebben.’’
    Een grote fusiegemeente in de Noordkop maakt meer indruk in de Tweede Kamer en bij ministeries dan kleinere gemeenten.
    ,,Als regionaal acteren beter is voor de inwoners in dit gebied, is het zaak om als gemeenten in de regio samen op te trekken. Dat hoeft niet altijd, dat moet je per zaak, probleem of ontwikkeling bekijken. De regio Noord-Holland Noord heeft ruim 650.000 inwoners en gezamenlijk kunnen we veel bereiken.” Dat stelt burgemeester Schuiling van Den Helder.
    ,,Het gaat puur om versterking van elkaars kwaliteiten en de slagkracht die dat genereren kan. Toen er in 2009 over herindelingen moest worden gesproken, waren wij al voorstander van het in een keer vormen van een grotere Noordkop-gemeente. Doorpakken dus. Helaas kwam het er toen niet van.’’

NHD

h.oldeboom zei

Wel fijn om onder Den Helder (stad in verval) te gaan vallen en ze passen goed bij elkaar; de puinhoop in de gemeenteraad is hetzelfde als in HK en het eerste wat zal gaan gebeuren is dat de OZB belasting zal worden verdubbeld. Zal Nawijn niet deren; die woont hier niet.

De lamme helpt de blinde, het is toch eigenlijk om je dood te lachen om zoveel onbenul en ze krijgen er nog vorstelijk voor betaald ook.