Nawijn declareert opnieuw minder

• maandag 11 januari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Jaap Nawijn (63) heeft in zijn derde jaar als burgemeester van Hollands Kroon bijna 11.500 euro aan declaraties en onkostenvergoedingen uitbetaald gekregen.

Martijn Gijsbertsen

Het leeuwendeel daarvan betrof kosten in verband met de woonark in Van Ewijcksluis, die de gemeente tot begin 2015 voor Nawijn huurde.

Huurpenningen

Het gaat om 320o euro aan huurpenningen en bijna 3100 euro voor de eindafrekening van gas, water en elektriciteit over de bijna twee jaar dat de burgemeester op de boot woonde.

Nawijn is in februari 2015 (op eigen kosten) verhuisd naar een appartementencomplex in Hippolytushoef. Voor dat onderkomen heeft hij geen recht meer op onkostenvergoeding, waarmee die lasten voor Hollands Kroon zijn verdwenen.

Autoritten

Ruim 5100 euro is de burgemeester uitgekeerd vanwege autoritten voor zijn werk. Nawijn maakte bijna 13.000 kilometer in en voor Hollands Kroon, zo'n 3.500 kilometer meer dan het jaar daarvoor.

Voor lunches, diners en consumpties heeft de burgemeester helemaal geen declaraties ingediend. Wel heeft de gemeente ruim duizend euro betaald voor hotelovernachtingen, deelname en andere onkosten die Nawijn heeft gemaakt voor het bijwonen van het meerdaagse VNG-congres (Vereniging Nederlandse Gemeenten).

De burgemeester van Hollands I Kroon declareerde in zijn debuut-jaar ruim 24 mille en raakte in op- I spraak, toen hij na publicatie hierover in deze krant 3700 euro moest terugbetalen vanwege ten onrechte genoten reiskostenvergoedingen. In zijn tweede burgemeestersjaar kwam Nawijn uit op ruim 13.000 euro aan declaraties en onkostenvergoedingen.

Ter vergelijking: collega Marjan van Kampen heeft in haar tweede jaar als burgemeester van Schagen bijna 880 euro gedeclareerd. Het jaar daarvoor was dat 2600 euro.

NHD

Sam Kooy zei

Ach toch, nu nog een paar maandjes op les bij Marjan van Kampen. En ......alles zal goed komen ! (?????). Toch..?

Leo Douma zei

Volgens de richtlijnen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ontvangt een burgemeester € 0,28 per gereden kilometer. Als ik dat bereken ( 13.000 x € 0,28 ) kom ik op € 3640. Toch maar mooi een verschil van maar liefst € 1460 !!

Voor iemand die zelden of nooit op de woonboot aanwezig was is 3100 euro voor de eindafrekening van gas, water en elektriciteit over de bijna twee jaar dat de burgemeester op de boot woonde wel heel erg veel geld.
    Had hij in Heemskerk ook al niet de boel belazerd als burgemeester???????
    Het kan natuurlijk zijn dat hij die zeldzame keer dat hij zijn post op wilde halen in een warme woonboot wilde stappen.

Ja, ja, de (r)overheid.