Meerderheid voor kleiner AZC

• vrijdag 29 januari 2016
  • Categorie: , ,
  • ANNA PAULOWNA - Of er een asielzoekerscentrum (AZC) in de gemeente Hollands Kroon gaat komen lijkt niet langer de vraag. Hoewel de gemeenteraad een nieuw voorstel van het college van burgemeester en wethouders afwacht, is het duidelijk dat een meerderheid achter de komst van een AZC staat. De vraag is voorlopig alleen nog hoe groot zo’n centrum moet worden.

Door Mike Deutekomm.deutekom@hollandmediacombinatie.nl - 29-1-2016,

Raad Hollands Kroon stelt besluit over vluchtelingen-opvang maand uit
    Na een lange vergadering kwam de gemeenteraad er donderdagavond niet uit. Daar waar B en W voorstelde een AZC voor zeshonderd tot achthonderd asielzoekers in de gemeente te vestigen, vinden vooral drie van de vier coalitiepartijen dat op voorhand al te groot. Lada, VVD en Senioren Hollands Kroon vinden dat het kleiner moet, richting driehonderd mensen per AZC. Waarbij de mogelijkheid wordt opengelaten om dan twee centra van die omvang in de gemeente te openen. De vierde coalitiepartij, het CDA, wil graag eerst een onderzoek naar de geschikte omvang.

Draagvlak

Een wens die door het college wordt overgenomen. Burgemeester Jaap Nawijn: ,,De beraadslagingen gehoord hebbende, ziet het college dat er een breed draagvlak bestaat in de raad voor een kleinschaliger opvang. Ik stel voor dat we met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) om tafel gaan zitten om te kijken wat er mogelijk is. Waarna het college in februari met een nieuw voorstel richting de gemeenteraad komt.’’
    Voor de meeste oppositiepartijen was dat uitstel niet nodig. De PvdA, ChristenUnie en GroenLinks hebben voldoende vertrouwen in de expertise van het COA. ,,Natuurlijk heeft kleinschalige opvang de voorkeur’’, zo liet fractievoorzitter Jan Eichhorn van GroenLinks weten. ,,Als het kan graag. Maar zo niet, dan wordt het opvang voor zes- tot achthonderd vluchtelingen.’’
    Dat er tijdens de vergadering in februari opnieuw over de eventuele komst van een AZC en de (extra) huisvesting van verblijfsvergunninghouders gaat worden gesproken, betekent waarschijnlijk dat er dan ook weer extra veiligheidsmaatregelen door Hollands Kroon moeten worden genomen.

Ordelijk

Een tiental politieagenten, beveiligers met honden en tassen- en identiteitscontrole bij de ingang van het gemeentehuis moesten er donderdagavond voor zorgen dat Hollands Kroon niet in één adem zou worden genoemd met Geldermalsen en Heesch, waar het bij vergaderingen over de komst van een AZC flink uit de hand liep. In Anna Paulowna bleef het ordelijk, ondanks dat voor- en tegenstanders om en om inspraken bij aanvang van de vergadering.

NHD

Als de diverse gemeentes er steeds maar op blijven hameren hoe risicovol de vergaderingen zijn betreffende de asieltoestroom gaan ze het zelf nog geloven en grijpen zodoende iedere gelegenheid aan om politiebeveiliging te organiseren.
    De politiek nijgt steeds meer naar het communisme en zodoende totale heerschappij over het volk, de pers steekt zoals steeds de laatste jaren de helpende hand toe.