Loonsverhoging voor gemeentebestuurders

• woensdag 20 januari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Schagen - Raadsleden, wethouders en burgemeesters gaan er dit jaar op vooruit. Dat blijkt uit een zogenoemde 'circulaire' van het Rijk. De bedragen die raadsleden krijgen zijn met ingang van 1 januari verhoogd met 1,5 procent.

Mike Deutekom

Voor de raadsleden van Hollands Kroon en Schagen, die vallen in de categorie gemeenten met 40.001 tot en met 60.000 inwoners, betekent dit dat er voortaan elke maand bruto 1190,11 euro aan hen wordt betaald. Daarnaast gaat de onkostenvergoeding voor de raadsleden ook iets omhoog, met o,6 procent. Dit omdat het consumentenprijsindexcijfer vorig jaar met eenzelfde percentage is gestegen.

Ook de wethouders gaan meer verdienen. Bij een volledige werkweek krijgt de Schager wethouder Jelle Beemsterboer bijvoorbeeld 6864,06 euro bruto per maand van de gemeente. Dat was 6664,18 euro. Maar ook zijn collega's in Schagen en Hollands Kroon staan voor zoveel geld op de loonlijst,
    De burgemeesters Jaap Nawijn (Hollands Kroon) en Marjan van Kampen (Schagen) ontvangen volgens de indeling op inwoneraantal' beiden bruto 8540,95 euro aan bezoldiging per maand. Dat was vorig jaar 8292,18 euro per maand.

De gemeenten hebben overigens geen zeggenschap in de hoogte van de salarissen. Het Rijk bepaalt de vergoedingen van politieke ambtsdragers. Wel zijn het de gemeenten die betalen.

NHD

Sam Kooy zei

Smerige graaiers en de ouderen die het gelag betalen ..................

Klopt meneer Kooy,

Gister kreeg ik bericht van mijn pensioenfonds; of ik maar even in wil leveren!
    Ruim 40 jaar voor gespaard en betaald.

Als Brussel zijn zin krijgt verdwijnt de Nederlandse pensioenpot in de bodemloze put van de EU en worden alle pensioenen gelijkgesteld in de EU, ook met de bevolking van de Zuid Europese landen die niets, of nauwelijks iets hebben bijgedragen aan hun pensioen.
    De enige partij die hier faliekant op tegen is is de PVV, de rest van de partijen is allemaal pro EU.
    Misschien de volgende stemronde eens goed nadenken bij welke partij u het beste af bent, in ieder geval niet de partijen die zo "sociaal" zijn uw pensioen te verkwanselen, dus blijft er slechts 1 partij over.

Lachen maar weer; het prijsconsumentencijfer stijgt en de lieden die in de positie zijn zich bestuurder/vertegenwoordiger (van wie?) te noemen krijgen verhoging?
    Alleen als je bestuurdertje bent geldt die regel; de bevolking die lijdt onder het gestegen prijsconsumenten cijfertje krijgt niets. Is logisch en realistisch; want daar is geen geld voor maar waarom krijgen die bestuurders dan wel verhoging als er geen geld is? In elk geval zullen wethouders etc. niet lijden onder de gestegen OZB in de gemeente HK; wordt ruimschoots gecompenseerd door hun van overheidswege opgedrongen loonsverhoging.