Jammer dat G4S is mislukt

• vrijdag 15 januari 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - „Het is ontzettend jammer dat we er niet met G4S uit zijn gekomen. Het was een consortium van zes bedrijven, waarvan ik vanwege de wettelijke aanbestedingsregels de namen niet mag noemen.
    Mike Deutekom

Maar zij boden hoge kwaliteit zorg. En daar gaat het ons om", zegt wethouder Mary van Gent van Hollands Kroon.

Dinsdagavond werd bekend dat de gemeente en G4S Zorg en Wlzijn er niet uitkwamen. De partij was de eerste gegadigde om de uitvoering van de zorg van de gemeente (jeugdzorg en Wet maatschappelijke ondersteuning, de wmo) op zich te nemen. „G4S bleek tijdens de concretiserende gesprekken niet aan alle gestelde voorwaarden te kunnen. voldoen. En dan gaat het niet over de kwaliteit van de zorg of de inhoud daarvan, maar echt over de randvoorwaarden. Waar ik helaas vanwege de aanbestedingsregels verder ook niet specifiek op in mag gaan. Maar we baalden er van."

Volgens de wethouder heeft de ophef in de politiek over mogelijke mensenrechtenschendingen door G4S in het buitenland en de vraagtekens over de ervaring van het bedrijf in de zorg, niets te maken met het afketsen van het contract tussen de partijen.

,,G4S heeft een gedragsverklaring van het ministerie van veiligheid en justitie. Wij hebben ons aan de regels van de aanbesteding te houden en alle ophef mogen we daarin niet betrekken. Maar ik was heel graag met ze in zee gegaan." Volgens Van Gent hebben de negatieve verhalen van diverse fracties in  de gemeenteraad voor onrust bij de bevolking gezorgd. "Dat is jammer. De zorg blijft gewoon in stand, mensen hoeven niet bang te zijn."

NHD

_______________________________________________________

Nieuwe zorgpartij moet 1 juli starten

Mike Deutekom

Anna Paulowna - Nu G4S Zorg en Welzijn is afgevallen als beoogde zorgpartner van de gemeente, moet Hollands Kroon op zoek naar een andere kandidaat. Streven is om op 1 juli met de zorg via de nieuwe partner te starten, laat wethouder Mary van Gent weten.

„We gaan nu in gesprek met de nummer twee van de lijst gegadigden. Nog altijd is het doel om onze inwoners zoveel mogelijk 'best value' te geven: de beste zorg voor een zo laag mogelijke prijs. We hebben nu als gemeente te maken met 123 verschillende partijen die de zorg voor ons uitvoeren. Het scheelt veel overheadkosten als we al die verschillende zorgaanbieders kunnen onderbrengen bij één - of desnoods een paar - partij die het allemaal regelt. Al die overleggen die nu moeten worden gevoerd door mensen van de gemeente, dat kost allemaal geld. Geld dat beter kan worden besteed aan de zorg."

„Je moet die zorgpartner ook zien als een soort hoofdaannemer", zegt de wethouder. „Ze hoeven niet alles te doen maar kunnen het regelen met andere zorgverleners." Na het afhaken van G4S gaat de gemeente voorlopig op oude voet verder. „We gaan eerst evalueren. Daarna gaan we met de nummer twee om tafel, waarna we in maart hopelijk de voorlopige gunning bekend kunnen maken. Vanaf 1 juli neemt de nieuwe zorgpartner dan gefaseerd de taken van de gemeente over."

NHD

"Maar zij boden hoge kwaliteit zorg. En daar gaat het ons om", zegt wethouder Mary van Gent van Hollands Kroon".

Naar wat ik uit de berichtgeving heb vernomen is er niets van bekend dat er goede zorg werd geboden.
    Waarschijnlijk is wethouder Mary van Gent de enige die er beter van geworden zou zijn.

Sam Kooy zei

Het afhaken van van Gent om andere redenen ? De zoveelste draai van een wethouder die niet bij machte is om rust te kweken door haar halstarrige vasthoudendheid. De zoveelste leugen van een gemeentelijke bestuurder !

Draaikonten als Pancras en Leever en nu ook van Gent. Halsstarig maar dat is haar hele partijtje. Pluchepakkers op hun zeventigste.