Hollands Kroon ondertekent Code Verantwoordelijk Marktgedrag niet

• zaterdag 2 januari 2016
  • HOLLANDS KROON- Aanbieders, gemeenten en CNV Zorg & Welzijn stellen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal bij de inkoop van huishoudelijke hulp. Samen willen ze voorkomen dat medewerkers en mensen die zorg nodig hebben de dupe worden van teveel nadruk op een zo laag mogelijke prijs.

Op verzoek van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft de Transitiecommissie Sociaal Domein in de persoon van Doekle Terpstra de afgelopen maanden met de betrokken partijen om tafel gezeten om tot afspraken te komen.

Dit heeft geleid tot de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning Ondertekenaars verbinden zich aan de gedragsregels en uitgangspunten uit de code teneinde de ondersteuning voor zowel de zorgmedewerkers als voor mensen die zorg nodig hebben op een goede wijze te organiseren. Het doel is te voorkomen dat prijsvechters de dienst gaan uitmaken bij de inkoop van zorg.

Gemeenten gaan bij het inkopen van zorg meer letten op de kwaliteit. Zorgaanbieders en gemeenten spraken in een code af dat de prijs niet langer leidend mag zijn. Oud-CNV-voorzitter Doekle Terpstra hoopt met de code de verpaupering van de thuiszorg tegen te gaan.

Op dit moment hebben 41 gemeenten en 7 zorgorganisaties de code ondertekend. Gemeenten die dat nog niet hebben gedaan, kregen onlangs een verzoek van TSD om voor 1 december 2015 de code te ondertekenen.

Opvallend is het dat de gemeente Hollands Kroon de overeenkomst niet ondertekend heeft en voorlopig ook niet van plan de code te onderteken aldus Wethouder Mary van Gent namens het college op schriftelijke vragen van Groen Links.

De grote vraag is uiteraard waarom de gemeente Hollands Kroon een maatregel die de huishoudelijk zorg voor haar inwoners beschermd weigert te ondertekenen vooral omdat het de uniformiteit van de huishoudelijke hulp ten goed komt.

Een en ander wordt duidelijk als ook blijkt dat G4S de code als zorgcoördinator niet ondertekend heeft.

Door het niet ondertekenen van de overeenkomst onderschrijven zowel G4S als de gemeente de uitgangsprincipes van de code niet waardoor de huishoudelijk hulp in Hollands Kroon onder druk blijft staan en dat is een kwalijke zaak waar naar mijn mening de raad een stokje voor zou moeten steken.

Het kan toch niet zo zijn dat een belangrijke zaak als hulpverlening afhankelijk is van de grillen van een gemeente of een zorgaanbieder? Juist de thuiszorg zou uniform en duidelijk dienen te zijn en niet afhankelijk van de grillen van een wethouder van een gemeente.

Onze inwoners hebben dezelfde rechten als de inwoners van andere gemeenten en alleen daarom zou het al goed zijn dat de gemeente Hollands Kroon de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning net als veel andere gemeenten en zorgaanbieders zou ondertekenen.

Minister Martin van Rijn (VWS) zou dan ook naar mijn mening moeten afstappen van de vrijblijvendheid van ondertekening van Code Verantwoordelijk Marktgedrag en deze de gemeenten en zorgaanbieders verplicht dienen op te leggen om op dit manier te voorkomen dat de thuiszorg in de jungle van gemeentelijke willekeur terecht komt.

De thuiszorg heeft vaste regels nodig die overal in het land hetzelfde zijn. Of het nu Hollands Kroon of Rotterdam is Dat is goed voor de mensen die gebruik maken van de thuiszorg , die weten dan in ieder geval waar ze aan toe zijn.

Hollands Kroon Plaza 29-12-2015

Sam Kooy zei

Wie geeft de aanzet tot het elimineren van het totale gemeenteapparaat van Hollands Kroon inclusief burgemeester en wethouders ? Dit is de zoveelste keer van verachtelik handelen van deze lieden !

Sam Kooy zei

Wie geeft de aanzet tot het elimineren van het totale gemeenteapparaat van Hollands Kroon inclusief burgemeester en wethouders ? Dit is de zoveelste keer van verachtelijk handelen van deze lieden !

"Gemeenten gaan bij het inkopen van zorg meer letten op de kwaliteit".
    Met deze zin wordt het failliet verwoord van de gezondheidszorg in Nederland.

De gezondheidszorg overlaten aan mislukte politici en ambtenaren die geen enkele binding hebben met patiënten die van deze zorg afhankelijk zijn.

Rob Ravensteijn zei

Hollands Kroon, schaam je en komt herbezinning. Nu tijd voor goede voornemens. DOEN!

Als je als Gemeente dit soort codes niet wil ondertekenen heb je wat te verbergen.
    Hetzelfde was jaren geleden al het geval met het oordeel van de Nationale Ombudsman, ook daar trok de Gemeente, toen nog Anna Paulowna, zich niets van aan en ging gewoon haar eigen weg.
    Hollands Kroon en Schagen doen waar ze zin in hebben, uitspraken van Rechtbanken of Raad van State leggen deze Gemeentes gewoon naast zich neer. Het komt neer op anarchie en de democratie wordt door de bestuurders van beide Gemeentes met voeten getreden, sterker nog, ze vegen er hen r..t er mee af.

Doekle Terpstra.

Waarom kom ik deze patjepeeer overal tegen?

Het gaat nu over de zorg maar voorheen bemoeide hij zich met een nieuwe ijsbaan. Google zijn naam maar eens; het is ongelooflijk van hoeveel zaken hij verstand heeft. Ik wil hiermee maar zeggen: ROT OP met deze LINKSE BEMOEIAL. Je hele leven met andermans zaken bemoeien van onze centen. En iedere keer komt hij hiermee weg. En als hij de kans krijgt wil hij in iedere zin de PVV schofferen. GA WEG!

Het is een soort Frenk van der Linden. Een ongeneeslijke etterbak.

Ben ik de enige die dit ziet?

Rob Ravensteijn zei

....de hoofdzaak nu gaat over acceptabele arbeidsvoorwaarden voor personeel in de zorg en contractafspraken. Een belangrijke beroepssector. Mensen die hogelijk gerespecteerd en gewaardeerd dienen te worden. Wie dit geregeld heeft verdient eveneens waardering.

De tentakels van (linkse) fascisten zoals Doekle Terpstra rijken ver, heel ver en daar gaat Nederland, maar eigenlijk heel Europa aan ten onder.
    Het is nog maar de vraag of links of rechts nog bestaat in Nederland, het is tegenwoordig meer voor of tegen de fascistische EU die allang de democratie op de schroothoop heeft gegooid. Of moeten we het normaal vinden dat een referendum wat in Nederland gehouden zou gaan worden over toetreding van een van de corruptste landen van deze wereld, de Oekraïne, bij voorbaat zinloos is omdat het verdrag met de Oekraïne al in werking is getreden?
    Tuig zoals Doekle Terpstra regeert Nederland, PvdA, CDA, VVD, GL of D'66, het maakt niet uit, ze helpen Nederland over de rand van de afgrond, dus mensen, blijf op deze partijen stemmen dan weet u zeker dat uw (klein)kinderen een hele hoop ellende te wachten staat.
    Zo gaat het ook in Hollands Kroon, de bestuurders hebben geen enkele boodschap meer aan de bevolking en nemen besluiten waar ze zelf het beste van worden.
    Acceptabele arbeidsvoorwaarden spelen geen enkele rol meer bij bestuurders, slechts het eigen belang telt.

Unknown zei

De bestuurlijke vrijheid die is ingebakken in de totale decentralisatie van het sociale domein is aanleiding tot het bewandelen van eigen wegen. Dit hele proces begeeft zich nu buiten het gezichtsveld van de nationale overheid zonder de kans op sancties. Wat dan overblijft is het bepalen van eigen beleid zonder inbreng van de burger, ook al is die georganiseerd via overlegstructuren als Wmo adviesraad, thuiszorgorganisaties etc. Empathie wordt terzijde gelegd en eigen bestuursdrang aangevuld met idealen zoals efficiëntie en bezuinigingen met bestuurlijk advies van ambtenaren krijgen de overhand.
    Van de coalitie valt niets te vrezen, en de resterende raadsfracties kunnen geen vuist maken. Inspraak van de burger wordt gelimineerd via spreekrecht van enkele minuten en publieke tribune mag er wel zitten maar niets uitvoeren in woord of gebaar.
    Wat blijft de burger te doen? Weinig, de zorgvrager bezit zijn of haar ziel in eenzaamheid, alle gemoedsuitingen deren niemand.
    Als je dan de laatste berichten leest, zoals fuseren met randstad ideeën, asielcentra en beschikbaarstelling van woningen, ach, Den Haag en de Commissaris des konings van NH kijken dit goedkeurend aan.
    Ik onderteken met eigen naam, dus niet anoniem, ook al zoiets.

W.j. Hermans