Eigenaar ook adviseur turbines

• maandag 25 januari 2016
  • Categorie: , , , , ,
  •  Petten - Voormalig ECN-directeur Wim Stam blijkt in de tijd dat hij bij het onderzoeksinstituut werkte kapitalen te hebben verdiend met de privé-exploitatie van windmolens. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat hij als energie-adviseur van de overheid bijkluste met gesubsidieerde molens.

Vragen PVV over dubbelrol ECN-directeur Wim Stam - Minimaal miljoen euro aan subsidie

Rien Floris nfloris@hollandmediacombinatie.n1

Directeur Stam kocht in 2008 vier windmolens van het windparkj e bij Burgervlotbrug en exploiteerde die met zijn bedrijf Burgerwind naast zijn fulltime baan bij ECN. In vijf jaar tijd verdiende hij daar ten min- ste een miljoen euro mee en waarschijnlijk veel meer blijkt volgens de Volkskrant uit onderzoek. Volgená' Stam zelf gaat het niet om een miljoen en is alles volstrekt legaal.

Uit documenten van het ministerie van economische zaken, die de krant heeft opgevraagd, blijkt dat de vier molens in tien jaar tijd 4,7 miljoen euro subsidie kregen.

PVV-Statenlid Menno Ludriks stelt vragen over deze 'Fifa-praktijken in de windsector'. Hij vindt dat „kennis van bij ECN werkzaam zijnde personen is misbruikt voor persoonlijk financieel gewin." Ludriks wil weten of de provincie op de hoogte was van deze belangenverstrengeling en eist actie 'om dit soort twijfelachtige constructies in de toekomst te voorkomen'.

Ludriks meldt in een toelichting dat de windmolens in eerste instantie van Stams ECN-collega Gert-Jan Langedijk waren. Die werkte op de afdeling zonne-energie. „Hij liet de windmolens bouwen na consultatie van windexperts binnen ECN. Vanwege gezondheidsredenen zou Langedijk de windmolens verkopen aan Stam, die in 2008 officieel (samen met een aantal op de achtergrond opererende accountants en belastingadviseurs die elkaar kennen van hun werk bij WEA Accountants) eigenaar werd van de windmolens. Deze zouden in tien jaar tijd bijna vijf miljoen euro aan subsidie krijgen", aldus Ludriks. Aanvoerder van het clubje accountants is, aldus het Statenlid, Koos Neuvel. „Die net als Stam door zijn professie heel goed weet hoe beleggingen in windenergieprojecten fiscaal moeten worden aangekleed voor het hoogste rendement.

Opvallend feit: toen de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in 2013 onderzoek deed naar de uitbreiding van het ECN Testpark, dat onder leiding stond van Stam, was Neuvel een van de experts die advies gaf.

Stam heeft de privé-exploitatie indertijd gemeld bij ECN. „Het toenmalige management is op de hoogte gesteld en concludeerde dat er geen conflicterende belangen waren. We kunnen daar moeilijk nu een oordeel over geven", zegt ECN-woord- voerder Chris de Koning. Maar sinds 2008, het jaar waarin Stam de windmolens kocht, is er wel een nieuw formulier bij ECN waarin medewerkers hun nevenactiviteiten moeten melden.

Stam en Neuvel willen niet ingaan op vragen van de Volkskrant over de windmolens. Eind 2013 hebben Stam, Neuvel en de andere aandeelhouders de vier windmolens verkocht voor een paar miljoen euro en in 2014 is Stam met pensioen gegaan. Bij ECN, dat vooral afhankelijk is van overheidsgeld, zijn nu nog twee windenergiedeskundigen die privé in een coöperatie te zitten die windturbines exploiteert. Ludriks wil dat de provincie uitzoekt wie dat zijn.

NHD