Dorpsraad staakt werk

• vrijdag 15 januari 2016
  • Hollands Kroon - De raad voelt zich niet gewaardeerd en serieus genomen door de gemeente Hollands Kroon. Op een gegeven moment was daar de druppel die de emmer deed overlopen.

Nieuwe Niedorp teleurgesteld in Hollands Kroon  -  'Woorden, weinig daden'

Lydia Jasper

Dorpsraad Nieuwe Niedorp trekt op zijn jaarvergadering - woensdag 10 februari - de stekker eruit. De raad voelt zich niet gewaardeerd en serieus genomen door de gemeente Hollands Kroon. De dorpsraadleden hebben een lijst met ergernissen en punten waar - in hun ogen - verbetering vanuit de gemeente op mogelijk was. Maar op een gegeven moment was daar de druppel die de emmer deed overlopen.

Zo kwam daar het nieuws dat de dorpsraad geen subsidie meer zou ontvangen. Voorzitter Ruud Wie-dijk: „En kregen we te horen dat we vanaf dit jaar 10,60 euro moeten betalen per vraag voor het inzien van ter visie liggende vergunningen in onze directe omgeving. Hoe moeten we daar dan mee omgaan? De gemeente houdt zich strak aan de regels en faciliteert ons niet."

Stokje

Wellicht dat er anderen zijn die het stokje over willen nemen, maatftet huidige bestuur ziet er geen brood meer in. „Niet op deze koers", zegt secretaris Hans Stammes. „We zijn er om verbinding te leggen tussen gemeente en burgers. Dan is het toch vreemd dat we geen mail krijgen van de gemeente als er iets binnen de kernen gaat gebeuren? We voelen ons niet serieus genomen en niet gewaardeerd. Grote woorden, weinig daden."

______________________________________

In Nieuwe Niedorp, Winkel en Kolhorn werden
    in 2010 dorpsraden opgericht en in de kernen
    Lutjewinkel, Oude Niedorp en Haringhuizen
    werden voorbereidingen getroffen. In 't Veld/
    Zijdewind en Barsingerhorn bestonden ze al.

________________________________________

Opdat de dorpen niet ondersneeuwen in het grote geheel, had de toenmalige gemeente Niedorp in 2010 dorpsraden in het leven geroepen. In Hollands Kroon - met zijn 22 kernen - werd de afstand tussen bestuur en man van de straat groter en moesten de dorpsraden ervoor zorgen dat wat er leefde en speelde, bleef doorklinken bij gemeenteraad en college.

In 2014 ging de dorpsraad Barsingerhorn al voor die van Nieuwe Niedorp ter ziele. De leden vroegen zich af of zij wel voldoende mandaat hadden binnen het dorp om op te treden als spreekbuis richting de gemeente. Bij voorstellen van de gemeente - en andere kwesties - lieten tegenstanders luid van zich horen bij de dorpsraad, terwijl tegenstanders zich stil hielden.

Dorpsvisie

De dorpsraad Nieuwe Niedorp zegt in de vijf jaar van het bestaan zijn nut te hebben bewezen. Zo zag onlangs de 'Dorpsvisie Hollands Kroon-Zuid' het levenslicht. De presentatie daarvan was op 18 november. „Dat onderzoek hebben we expres doorgezet", zegt Hans Stammes, die toen eigenlijk al aanvoelde waar het heen zou gaan. „We hopen dat de gemeente wat met onze bevindingen doet. Bij het samenstellen van de omgevingsvisie; de toekomstvisie van Hollands Kroon."

NHD

h.oldeboom zei

De bedoeling van dorpsraden is, net als de hoorzittingen van de politieke partijen, de mensen uit te horen. Het is niet bedoeling dar er ook naar de mensen geluisterd wordt en op grond van een luisteravond - in plaats van een informatie/indoctrinatieavond - de van te voren door AMBTENAREN/RAAD/B&W opgestelde plannen te wijzigen c.q. teniet te doen. U bent er uitsluitend om ja te knikken.

Sam Kooy zei

Blijkt voor de zoveelste keer dat het gehele gemeentebestuur - dus Raad en BenW - volslagen onbetrouwbaar is. Zij gaan pertinent eigen gang en wensen geen enkele inspraak met resultaat van de dorpsraden / inwoners.