Dalende olieprijs tik voor offshore

• maandag 25 januari 2016
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - De dalende olieprijs deelt rake klappen uit in de offshore-industrie in onder meer Den Helder en IJmuiden. Er wordt minder geboord, nieuwe boorlocaties worden niet verkend.

Rien Floris r.floris@hollandmediacombinatie.nl

Jo Peters secretaris-generaal van Nogepa, de koepelorganisatie van de olie- en gaswinners op de Noordzee ziet dat er op zee niet of nauwelijks geld wordt verdiend. „We zijn van 100 dollar per vat naar dertig dollar gegaan. Dat heb ik in de afgelopen dertig jaar niet meegemaakt. Macro-economisch is dat misschien leuk en ook voor de mensen aan de pomp, maar voor de sector is het desastreus."

Snijden

Het bewijs ligt aan de kade in Den Helder. Boorplatform C462. van Paragon Offshore. In de haven gaat het gerucht dat er nog twee platforms van Paragon terugkomen van zee.

Lee Ahlstrom van Paragon in Houston Texas houdt dat niet voor onmogelijk. „Onze klanten snijden voor een kwart in de programma's. Chevron heeft dat net aangekondigd en er volgen er meer. Zie ons als een autoverhuurbedrijf: we verhuren een platform met bemanning, maar een klant kan het platform zo weer inleveren." Paragon heeft tien boorplatforms in de Noordzee, op wereldschaal de belangrijkste markt voor Patagon.

Banen

Volgens Jo Peters staan in de olie-industrie in het Verenigd Koninkrijk 75.000 banen op de tocht en in Noorwegen 25.000. Cijfers voor Nederland heeft hij niet en ook de IRO (organisatie van toeleverende bedrijven) en vakbond FNV hebben geen concrete cijfers.

Nogepa (Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie) heeft begin deze maand bij het ministerie van Economische Zaken aangeklopt voor fiscale steun, maar kreeg nul op het rekest. Volgens Peters willen de olieproducenten minder afdracht, want voor iedere euro die wordt geïnvesteerd in de exploratie en de winning van olie en gas, gaat driekwart naar de schatkist. „Maar als er niet meer wordt geïnvesteerd, komt er ook niets in de schatkist." .

Poetin

Petersen is met het ministerie in gesprek over soepele regelingen om de kleine velden op de Noordzee te gaan exploiteren. „We moeten inzetten op volledige ontwikkeling van ons Nederlandse gas. Gas is schonere fossiele energie dan kolen of olie.

Door het dichtbij te exploiteren, hoeven we geen geld naar Poetin te brengen voor Russisch gas. We hebben geen transportkosten, we zijn hiermee onafhankelijker en we verdienen er nog geld mee ook. En dan graag tegen een normaal belastingtarief. Als dat niet gebeurt, worden die gasvelden niet ontwikkeld en verdient de schatkist ook niks."

Helikopter

Den Helder profileert zich met haven en luchthaven graag als logistieke 'offshore stad' van Nederland. Maar het aantal helikoptervluchten neemt onder invloed van de dalende olieprijzen af, merkt luchthavendirecteur Conny van den Hoff. Dat baart haar zorgen. Het aantal vliegbewegingen was in 2015 7,7 procent lager en ook voor de eerste maanden van dit jaar voorziet ze een daling. Wim Schouwenaar van Den Helder Support Service werkt voor grote namen in de offshore en gaat de focus verleggen naar windenergie. „We kijken serieus naar andere takken van sport voor ons bedrijf. Als scheepsagent merken we dat er veel minder boringen zijn op de Noordzee. We organiseren ook seismisch onderzoek naar nieuwe olie- en gasvelden, maar dat ligt nu al een tijdje stil." Volgens Lee Ahlstrom van Paragon is dat het eerste teken dat het mis gaat in de olie-industrie.

___________________________________________

Waar wordt er geboord?

Op elf locaties in het Nederlandse gedeelte van de
    Noordzee wordt olie gewonnen; momenteel
    880.000 m3\ per jaar. De oliewinning op zee is in
    handen van Chevron, Dana, GDF Suez, Taqa en
    Wintershall. De concessies van de gasvelden op
     het Nederlands continentaal plat zijn in handen
    van negen 'partijen: Centrica, Chevron, Dana
    Petroleum, GDF SUEZ, NAM, Oranje-Nassau,
    Taqa, Total en Wintershall.
    ____________________________________________

Investeringen worden er op dit moment niet gedaan volgens Schouwenaar. „Oliemaatschappijen hebben nieuwe boorprogramma's stilgelegd en wachten tot de prijs stijgt."

Boorplatforms

Oliedeskundige Wierds Koops uit Anna Paulowna (internationaal bekend op gebied van rampenbestrijding) merkt de crisis nog niet bij de opleidingen aan NHL waar hij lector is. „Maar je ziet hét wel om je heen. Wereldwijd gaat het al om duizenden ontslagen. Tot voor kort zaten ze nog te springen om boorplatforms en nu zie je ze in Den Helder voor de kade liggen." In IJmuiden ligt al lange tijd accommodatieplatform Atlantic Rotterdam dat 140 offshore-werkers kan huisvesten te wachten op betere tijden.

NHD

Dalende olieprijs/ Tik voor de offshore.

Er had ook kunnen staan:

Dalende olieprijs/ geschenk voor de burgers!

Zolang ik leef gaat het over olie. Natuurlijk begrijp ik dat hier handel in zit maar om de burger zijn laatste cent uit zijn zak te kloppen met olie is gelukkig ten einde. Dit had je trouwens 40 jaar geleden al aan zien komen.

En de moslimsheiks die gaan klagen. De ironie. Ze schijten zelfs geld daar.