Brokstukjes molen belanden op dak

• vrijdag 8 januari 2016
  • Drenthe - Brokstukjes van een Duitse windmolen blijken in Weijerswold op daken en in tuinen te zijn beland. De Coevorder raadsfractie PAC maakt zich grote zorgen, temeer omdat restanten mogelijk nog smeulden.

• Gerton Albers 8-1-2015
  • Zondagochtend 27 december vloog een van de windmolens langs de grens tussen Coevorden en Schoonebeek in de brand. Het vuur ontstond in de motor, bovenin de turbine. Vanwege de hoogte was blussen niet mogelijk. De Duitse brandweer zette de omgeving af en liet het vuur uitbranden.
    Opmerkelijk,,Het is nu allemaal goed gegaan, maar je moet er niet aan denken als zo'n brandend of smeulend stuk op een kurkdroog rieten dak terecht komt. De kans op brand is aanzienlijk, zeker als zoiets 's nachts gebeurt. Het is bovendien opmerkelijk hoe ver de fragmenten in de omgeving terecht zijn gekomen. Er was slechts een matige wind op het moment van de brand, windkracht 2 of 3, maar de verkoolde resten zijn op ruim 1200 meter afstand gevonden'', zegt raadslid Kor Roossien van PAC.
    Op het dak van het huis van zijn partijgenoot Irene Driehuis in Weij-erswold belandde het verkoolde stuk zoals op de foto is te zien. Zij woont op een kilometer afstand van de molen. Naar aanleiding van dit voorval moet de minimale afstand tussen molens en huizen worden heroverwogen, vindt het PAC. Er zijn niet alleen zorgen om omwonenden, ook wordt gewezen op vee in de wei.
    VeiligheidHet PAC pleit voor automatische blusinstallaties op windmolens. ,,Juist omdat blussen vanwege de hoogte niet mogelijk is. Of het technisch mogelijk allemaal mogelijk is weet ik niet, maar zoiets mag niet afketsen vanwege kosten. De veiligheid van omwonenden moet voorop staan'', vindt Roossien.
    Bij de brand is de Nederlandse brandweer niet aanwezig geweest. Omwonenden zijn volgens het PAC niet ingelicht. De partij vraagt burgemeester en wethouders van Coevorden hoe de samenwerking tussen Nederland en Duitsland is geregeld. Omdat de windrichting vaak vanuit het zuiden is, lopen bewoners aan de Nederlandse kant van de grens meer risico bij dergelijke calamiteiten.
    Dagblad van het Noorden