Windboeren beschuldigd van boycot

• maandag 28 december 2015
  • Windboeren in de Drentse Veenkoloniën boycotten leden van Vereniging van Bedrijven Kanaalstreek die tegen een grootschalig windpark zijn.

Dat zegt VvBK-voorzitter Jan Nieboer die gesproken heeft met verontruste leden. ,,Ze krijgen te horen dat windboeren geen zaken meer met hen willen doen als ze lid blijven van VvBK of zich niet neutraal uiten. De ondernemers zijn geschrokken en willen anoniem blijven.''
    De ondernemers houden echter vol dat het leefklimaat in hun woongebied zwaar wordt aangetast door windparken De Drentse Monden en Oostermoer. Volgens Nieboer is de handelwijze van de boeren het bewijs dat het conflict over de komst van de windparken verhardt.
    ,,De boeren tappen uit een ander vaatje. Op deze manier denken ze de turbines door onze strot te kunnen drukken'', zegt Nieboer. De Kanaalster kreeg te horen dat een initiatiefnemer van een windpark een opdracht dreigde in te trekken 'van een club die er in de Kanaalstreek toe doet'. Die zou daardoor 'een enorme klap omzet missen'.
    Volgens Nieboer hebben verbaasde leden hun ervaringen met de initiatiefnemers van de windmolenparken gemeld bij het VvBK-bestuur. ,,We nemen die geluiden zeer serieus. Voor ons is dit het bewijs van de dictatoriale insteek die kennelijk nodig is om de windmolens er door te drukken.''
    In het verslag van een gesprek tussen VvBK, Ondernemersvereniging Buinermond, Werkgroep Solar en gebiedscoördinator Titian Oterdoom staat letterlijk: ,,Er is sprake van laakbaar gedrag van de initiatiefnemers daar zij leden van de VvBK boycotten op basis van hun lidmaatschap.''

Windboeren vertonen alleen maar laakbaar gedrag.

"Windboeren vertonen alleen maar laakbaar gedrag", GESTEUND DOOR DE REGERING EN VRIJWEL ALLE POLITIEKE PARTIJEN(uitgezonderd de PVV)