Raad vergeet 'klootjesvolk' in te lichten

• dinsdag 22 december 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Nadat de Raad besloten had om de openbare raadsvergadering dinsdag 15 december een uur te vervroegen, moeten de raadsleden op enig moment toch hebben gedacht waarom er geen inwoners op de publieke tribune waren tijdens de vergadering .....

...... waarschijnlijk hebben ze daarna de schouders opgehaald en gedacht hebben "inwoners? who cares. Lekker rustig zo, en wat telt is dat we een uurtje eerder naar huis kunnen".

De heren en dames van de Raad waren namelijk 'vergeten' de inwoners en media op de hoogte te brengen van het feit dat ze de raadsvergadering een uur vervroegd hadden: van 20:00 naar 19:00 uur.

Toen inwoners en pers vervolgens argeloos tegen 20:00 uur binnen stapten, was de openbare vergadering inmiddels afgelopen en ging de Raad verder met een tweede besloten vergadering. Het was voor de inwoners en pers die de moeite hadden genomen om naar het gemeentehuis af te reizen rechtsomkeer.

Stichting JAS vraagt zich af of een niet aangekondigde openbare raadsvergadering bestuurlijk wel als rechtsgeldig kan worden beschouwd...?

We hopen in ieder geval dat Nawijn&Co de inwoners met meer respect zal behandelen en dat het belangrijker is om de inwoners vroegtijdig in te lichten in plaats van alleen de cateraar.

Het zoveelste bewijs van het verdwijnen van de democratie in Hollands Kroon.

Redactie JAS

Rob Ravensteijn zei

Zeer terechte kritiek. Wie met kerst gasten heeft uitgenodigd en dezelfde vergissing zou begaan, begint toch ook niet met het diner zonder gasten!
    De griffier heeft een menselijke fout begaan en daar zijn excuses voor aangeboden. kan gebeuren, aanvaard.
    Vervolgens moet de fout opgelost worden. Dat er niemand is (29 raadsleden, griffie, college, ambtelijke top), is een veel ernstiger fout.
    " meeweten, meedenken, meedoen, meebeslissen", de trap in het gemeentehuis is er mee volgeplakt. Alleen als het uitkomt. Mijn verklaring is dat er teveel momenten passeren dat er in beslotenheid vergaderd wordt zonder strikte reden. Geldt ook voor het niet publiceren van stukken die er wel toe doen om burgerparticipatie en -controle mogelijk te maken. Om over de slechte toegankelijkheid van de website maar te zwijgen. Laat de jaarwisseling het moment zijn om goede voornemens uit te spreken en de daad bij het woord te voegen. Alleen dan komt het goed met de democratie in Hollands Kroon.