Ontnemingszaak Hooijmaijers van start

• dinsdag 22 december 2015
  • Categorie: , ,
  • Haarlem - Het openbaar ministerie (OM) maakt morgen bekend welk bedrag het van oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers vordert. Dit gebeurt tijdens de start van de ontnemingszaak in Haarlem.
    Roel van Leeuwen

Hooijmaijers is in hoger beroep veroordeeld voor omkoping (in elf zaken), valsheid in geschrifte (dertien keer) en witwassen (van 276.000 euro). Allemaal zaken die zich afspeelden in de periode dat hij gedeputeerde was voor de provincie Noord-Holland (2005-2009).

Er hangt hem een celstraf van 2,5 jaar boven het hoofd, maar Hooijmaijers gaat nog in cassatie. Tijdens het strafproces werden de criminele winsten van Hooijmaijers door het OM op een miljoen euro becijferd. Al enkele jaren geleden is beslag gelegd op zijn bezittingen. Hooijmaijers was voordat hij gedeputeerde werd, actief in de vastgoedwereld. Zo adviseerde hij partijen onder meer bij grondaankopen bij Schiphol.

Ook toen hij gedeputeerde was, onderhield hij nauwe banden met die sector.

Zelf heeft Hooijmaijers altijd volgehouden dat hij zich liet betalen voor adviezen en niet voor het verlenen van politieke gunsten.

NHD

Hooijmaijers een uitzondering binnen de VVD?
    Lid zijn van een criminele organisatie is strafbaar in Nederland, dat schijnt dus voor de VVD leden niet op te gaan.

Alles afnemen wat hij nu nog bezit, verrijking in dienst van de burger moet zwaar gestraft worden.
    Maak hem tot de bedelstaf, meer is dit stuk uitschot niet waardig.