Natuurclubs: actie tegen bouwplannen

• donderdag 31 december 2015
  • Den Haag - Het algemeen geldende verbod op nieuwe bebouwing buiten de bebouwde kom in het kustgebied is komen te vervallen.

Natuurorganisaties zijn bang dat de kuststrook van Nederland wordt volgebouwd met appartementen en vakantiehuisjes. Zes organisaties, waaronder Natuurmonumenteq, hebben  op hun website beschermdekust.nl een oproep gezet aan actievoerders om de kust te beschermen.

Volgens de organisaties schieten de plannen voor bouwprojecten op de stranden en duinen als paddenstoelen uit de grond. „Ons schrikbeeld is een veel te vol gebouwde kust. Samen met provincies, gemeenten en ondernemers kunnen we ervoor zorgen dat dit niet bij ons gebeurt", - aldus de organisaties. De ministerraad stemde eerder deze maand in met een voorstel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) om meer bebouwing toe te staan langs de kust als de veiligheid van de waterkering daardoor niet in gevaar komt.

Door meer ruimte te bieden aan bouwplannen in het kustgebied wil het Rijk de economie ter plaatse versterken. „Daartoe komt het algemeen geldende verbod op nieuwe bebouwing buiten de bebouwde kom in het kustgebied te vervallen. Het gaat om het geheel van zee, strand, zeedijken, dammen en het duingebied", meldt de website van het ministerie.

Een woordvoerder liet gisteren weten de zorgen over extra bebouwing in de duinen onterecht te vinden. „De Natuurwetgeving blijft onverminderd van kracht. Daar verandert dit besluit niets aan."

NHD