Zwaagdijk-Oost wil topadvocaat molens

• dinsdag 10 november 2015

• ZWAAGDIJK-OOST/WESTWOUD - Omwonenden van het beoogde windpark Westfrisia in Zwaagdijk-Oost gaan hun rechtsbijstandverzekeringen bij elkaar voegen in de hoop zo advocaat Jan Veltman in te kunnen schakelen.
    Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 10-11-2015

Bewoners leggen rechtsbijstandverzekeringen bij elkaar
    De Amersfoortse advocaat geldt als de expert op het gebied van windmolens. ,,En die willen we dus hebben’’, zegt Pedro van der Kolk van Stuurgroep Tegenwind.
    Maandag gingen Provinciale Staten akkoord met de startnotitie Provinciaal Inpassings Plan (PIP). Die procedure is nodig voor de komst van het windpark tussen Zwaagdijk-Oost en Westwoud.
    Daarmee is de komst van het windpark nog niet definitief. De Statenleden kunnen het windpark afwijzen als ze vinden dat de ruimtelijke ordening niet in orde is. Op zijn vroegst in juli moet de provinciale politiek de knoop doorhakken over het windpark.
    Pedro van der Kolk woonde het debat in de Staten maandag bij en kwam er met een ’verdrietig gevoel’ vandaan. ,,De gedeputeerde zei dat nog niets is besloten. Maar ik voelde een onderstroom dat het door moet gaan. Ze tellen het windpark zelfs al mee als het gaat om de megawatts windenergie die ze al gerealiseerd hebben.’’
    Statenlid Marnix Bruggeman (SP) zal tegen stemmen. ,,Want we kunnen het niet maken dat overal de molens 600 meter van woningen moeten staan, behalve in Zwaagdijk-Oost.’’ Hij verwacht dat de voorstanders van het windpark in Provinciale Staten de komende tijd allerlei argumenten krijgen aangereikt. ,,Ik weet hoe het gaat. Wij worden de komende tijd overladen met rapporten van deskundigen die allemaal concluderen dat we het wel moeten doen. Dan wordt het lastig om tegen te stemmen.’’

Miljoenen

Dat de Staten instemden met de start van de procedure was te verwachten. Een schadeclaim van naar verluidt enkele miljoenen dreigde als dat niet zou gebeuren.
    Volgens Bruggeman zijn er voldoende mogelijkheden zijn om windmolens te bouwen bij het Noordzeekanaal. ,,Daarmee kunnen we aan de taak die het Rijk ons oplegt met windenergie voldoen.’’
    NHD

Is er nog een onderwerp te bedenken waarmee we niet door de politiek belazerd worden?
    Over een paar jaar weer Parlementaire Enquêtes over diverse discutabele onderwerpen waaronder windmolens.
    Conclusie: het helpt allemaal niets, de politiek doet wat ze voor zichzelf het beste acht en de belastingbetaler betaalt het gelag.

De rechtsbijstandsverzekeringen sodemieteren je er meteen uit als het om windturbines gaat.

Dit kost ze allemaal teveel. (Ik spreek uit 2 ervaringen)