Windenergie in Noord-Holland: Stairway to heaven? Voor burgers, highway to hell!

• zaterdag 7 november 2015
  • Categorie: , ,
  • Noord-Holland is een van die provincies die heel goed weet waar de knelpunten op windenergie gebied liggen. En dat heeft een achtergrond.

Persbericht

Een achtergrond van ervaringen met verkeerd plaatsen van windturbines. Dwalingen en Excessen werden de windturbines genoemd die heel dicht op bewoning geplaatst werden. Grote sloot 158, Heerhugowaard, Westeinde, Burgerbrug, en de Oostpolder van Anna Paulowna. Allemaal voorbeelden hoe het niet moest.

In het licht van groeiende windturbines is dat betaald leergeld, op basis waarvan de Provincie Noord-Holland twee conclusies heeft getrokken:
    1. Zorg voor zoveel mogelijk en voldoende afstand tot bewoning
    2. Plaats windturbines op plaatsen waar het achtergrond geluid al hoog is
    (zoals op bijvoorbeeld industrieterreinen)

Het niet voldoen aan die beide criteria, leidt tot ernstige overlast, die vervolgens weer zal leiden tot een blijvende stroom van ergernis en klachten. Want immers, als de kraan lekt, en blijft tikken in de gootsteen, dan is daar maar een oplossing voor. En dat is het probleem verhelpen.

De Noord-Hollandse Statenleden en Gedeputeerden, maar ook- ambtenaren, hebben de impact van windturbines op de directe omgeving niet alleen van achter het bureau kunnen waarnemen, maar ook in Gebiedsateliers, Keukentafelgesprekken met omwonenden, gedupeerde insprekers bij commissie en Statenvergaderingen. Burgers die machteloos zijn geconfronteerd met afwaardering van hun woning, dagelijkse overlast, en het niet kunnen stoppen -daarvan.

In veel gevallen van windturbines in de directe omgeving van bewoning, en zeker in een stille omgeving is windturbine overlast ontaard in een continue en aanhoudende niet te stoppen stroom van klachten. Waarmee de Gemeenten eigenlijk ook niet goed weten hoe daar mee om te gaan. Veel meer dan roepen dat er voldaan wordt aan de norm kan en doet een Gemeente ook eigenlijk niet. Maar net zoals het lekkende kraantje, het lost het allemaal niet op. En zeker niet als daar geen enkele compensatie tegenover staat. Veroorzaker de lusten, omwonende de lasten.

Met dat beeld in ogen, en de twee eerder genoemde conclusies, zijn het oplossen maar zeker ook het voorkomen van windturbine overlast een belangrijk ingrediƫnt om op een goede manier duurzame energie te kunnen realiseren. Daarbij is het standpunt om met zo weinig mogelijk turbines de gestelde doelstellingen te willen behalen.

Noord-Holland is geen provincie die geen verstand heeft van Windenergie.
    Noord-Holland is al jaren een windrijke provincie die de realisatie van windenergie faciliteert. Wat wel nieuw is, is dat de windturbines geen achtertuin apparaatjes meer zijn die het agrarische bedrijf helpt om zelfvoorzienend te zijn. De machines zijn tot immense industriƫle machines geworden die niet meer thuis horen op het stille platteland, maar op industrieterreinen met veel lawaai en een hoog achtergrond geluid.

Noord-Holland heeft te maken met doelstellingen op het gebied van realisatie van Duurzame Energie. Waarbij de schade voor de omgeving op voorhand zoveel mogelijk beperkt moet worden. Zo veel mogelijk afstand tot bewoning, en rekening houdend met achtergrond geluid past daarbij. En in dat kader heeft Noord-Holland een eerste stap gemaakt in het luisteren naar de geluiden van de direct omwonenden. En zoveel mogelijk afstand tot bewoning is nog een erg subjectief begrip. Direct omwonenden weten dat een afstand van 600m tot windturbines minimaal 1 tot 1,5 km zou moeten zijn. Maar dat plaatsing op plekken waar helemaal geen omwonenden zijn zoals (afsluit-)dijken en industriegebieden nog minder impact geeft op burgers. Die stap moet nog gemaakt worden, maar het begin is er.

Want voorkomen is echt heel veel beter dan genezen. Dat heeft de Provincie Noord-Holland inmiddels wel geleerd. Zeker met de toepassing van windenergie. Want negeren is echt niet regeren.

Stichting Windmolenklachten
    www.windmolenklachten.nl
    info@windmolenklachten.nl

Tel: 06 30 91 91 95

Vraag de voorstanders van windenergie te stoppen met subsidie dan zal het antwoord zijn dat het zonder subsidie niet uit kan.
    Het kan ook niet uit zonder subsidie want windenergie is veel kostbaarder als kolen, gas of kernenergie centrales en als we vervolgens concluderen dat de grote energie centrales er geen kilo kolen of kubieke meter gas minder om verstoken dan is het duidelijk dat de zinloze windmolens alleen geplaatst worden om aan de norm van Brussel te voldoen.
    Niet voor niets verrijzen op meerder plaatsen trafo stations die alleen tot doel hebben de pieken in de stroomvoorziening, veroorzaakt door de draaiende windmolens, op te vangen zodat het troomnet niet overbelast raakt.