Raad: nieuw plan voor zwembaden

• vrijdag 6 november 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeenteraad van Hollands Kroon wil dat er een nieuw plan komt voor de zwembaden in de gemeente. In dat plan moeten burgerinitiatieven om zwembaden open te houden een kans krijgen.

Mike Deutekom ndeutekom@hollandmediacombinatie.nl

De sluiting van zwembad De Venne in Hippolytushoef per 1 juli 2016 is van de baan. Zoveel lijkt wel zeker na de lange vergadering van gisteravond, die komende dinsdag een vervolg krijgt. Hoe dat nieuwe plan er uit komt te zien en welke kaders daarvoor worden gesteld, is nog niet duidelijk. Op z'n vroegst komt de gemeenteraad daarvoor tijdens de vergadering van 26 november met een amendement. Ook liggen de standpunten van de verschillende fracties soms ver van elkaar, zo bleek tijdens de eerste termijn gisteravond.

Zo wil de VVD de burgerinitiatieven wel de kans geven, maar de liberalen sluiten niet uit dat er evengoed zwembaden dicht gaan op termijn. Collega-coalitiegepot Senioren Hollands Kroon noemt de zwembaden echter een 'basisvoorziening', wat zou inhouden dat de gemeente de vier baden hoe dan ook open moet houden.

Oneerlijk

De overige coalitiepartners CDA en Lada houden zich op de vlakte waar het sluitingen betreft. Beide partijen stellen dat de ingeboekte bezuiniging via het accommodatiebeleid in totaal door moet gaan, maar zeggen niets over het wel of niet sluiten van een of meerdere baden. Wel vinden alle coalitiepartijen dat het oneerlijk is dat De Venne al zoveel vroeger dicht zou moeten, en dat er meer tijd moet komen om de Wieringers de kans te geven met een alternatief plan te komen. De oppositie- partijen delen die mening en willen in elk geval uitstel van de voorgenomen sluiting van De Venne.

Wethouder Frits Westerkamp (Lada) stelt dat het college zich niet verzet tegen het meer tijd geven aan initiatieven vanuit de bevolking. Wel wil Westerkamp dat de raad heldere kaders stelt, en dat de plannen voor de zwembaden ook op elkaar worden afgestemd. Dit om te voorkomen dat de verdeling van baden over de gemeente in gevaar komt.

NHD

Ik heb zowaar iemand van de gemeenteraad gisteravond horen roepen dat 7,5 miljoen Euro voor de eventuele nieuwbouw van 2 zwembaden (te) veel geld is. Dat heb ik iemand van de gemeenteraad nog niet eerder horen zeggen. Over de 7,5 miljoen Euro verbouwingskosten van het oude/nieuwe gemeentehuis heb ik overigens niemand iets horen zeggen.

Sam Kooy zei

Inderdaad, het is één grote gore geldsmijterij ten koste van anderen binnen het gemeentelijke ambtenaren apparaat.