Onnodig onrust gezaaid om windmolenplan nabij Callantsoog

• maandag 23 november 2015
  • CALLANTSOOG - Bewoners van de Helmweg, Noordschinkeldijk en Nieuweweg in buitengebied van Callantsoog zijn boos, omdat ze onnodig ongerust zijn gemaakt door de Helderse coöperatieve windmolenvereniging De Eendragt.

Door Martijn Gijsbertsen - 21-11-2015

Omwonenden ondanks intrekken plan boos op Helderse initiatiefnemer

Die club verkondigde onlangs dat ze zes turbines in de buurt tussen Groote Keeten en ’t Zand zou willen plaatsen. Maar heeft alweer een streep door het project gezet, nu blijkt dat niet aan voorwaarden van de provincie kan worden voldaan.

Omwonenden stonden desondanks op hun achterste benen, omdat de windmolens (hoogte: zo’n honderd meter) binnen een straal van zeshonderd meter van twaalf woningen zouden komen te staan.

Die afstand hanteert de provincie tegenwoordig als norm bij nieuwe turbines op land.

Geschrokken

,,Wij zijn enorm geschrokken’’, zegt Jack van Ham, die acht jaar geleden met zijn vrouw een boerderij aan de Nieuweweg overnam en compleet verbouwde tot een ’paleisje om oud te worden’. ,,Twee turbines zouden op minder dan tweehonderd meter van onze boerderij komen. Als je dat plotseling hoort, word doodleuk je leven geruïneerd. Want wat moet je daar tegen ondernemen?’’

Ook Edu Kornmann van de Noordschinkeldijk vreesde behalve voor waardevermindering van zijn huis voor geluidsoverlast, slagschaduw en horizonvervuiling. ,,Het leek er even op dat ons relaxte leventje bruut zou worden verstoord.’’

Van Dam nodigde omwonenden uit om komende maandagavond bij hem thuis te bedenken welke acties zij zouden kunnen ondernemen.

Buurtborrel

Nu De Eendragt het plan bij nader inzien toch heeft afgeblazen, overweegt hij een buurtborrel.

Toch heeft de actie van de Helderse windmolenvereniging kwaad bloed gezet.

,,Wij hebben de boodschap als zeer in- en aangrijpend ervaren’’, aldus Van Dam. ,,Die club heeft wat mij betreft op de grens van het moreel toelaatbare geopereerd.’’

Kornmann legt zich ook niet zomaar neer bij de handelswijze van De Eendragt. ,,De hele omgeving is in rep en roer gebracht. Dat je een balletje in de lucht gooit, zonder te weten of het mag of het kan, is in mijn ogen zeer kwalijk.’’ De bewoners maken de kwestie aanhangig bij provincie en gemeente Schagen om te voorkomen dat zoiets elders ook kan gebeuren. Voorzitter Rien Haasnoot van De Eendragt is zich van geen kwaad bewust.

,,Wij zijn vrijwilligers, moeten ook uitzoeken hoe het allemaal zit en werkt.’’ De windmolenclub zag hetzelfde plan eerder mislukken in de Julianadorper Koegraspolder, omdat de turbines te hoog waren voor de luchtvaartzone van vliegveld De Kooy.

Puzzelen

Vandaar dat de vereniging zich nu buiten de gemeentegrenzen van Den Helder oriënteert. ,,We blijven puzzelen, op zoek naar een locatie waar het eventueel wel kan.’’

NHD