Kustgemeenten subsidiëren actiegroep tegen windmolens

• donderdag 19 november 2015

• Vier Nederlandse kustgemeenten subsidiëren een actiegroep die zich verzet tegen windmolens voor de kust. De gemeenten Zandvoort, Katwijk, Wassenaar en Noordwijk doneren in totaal 85 duizend euro aan de Stichting Vrije Horizon. De actiegroep gebruikt het geld voor een publieke campagne en een lobby bij de landelijke overheid tegen de windmolenparken in het uitzicht van de badplaatsen.
    Met de subsidie willen de gemeenten burgers op de hoogte brengen van het mogelijke 'hekwerk van windmolens' voor hun kust. De Katwijkse wethouder Jacco Knape (SGP) van Duurzaamheid benadrukt dat de bijdrage is bedoeld voor het informeren, niet voor verzet. 'Maar wij bekennen duidelijk kleur', zegt Knape, die deel uitmaakt van het gezamenlijk overleg van de gemeenten 'tegen windmolens in de horizon, voor een alternatief bij IJmuiden.'

Lokaal heerst felle kritiek op de subsidie. 'Dit zijn Italiaanse toestanden', zegt Jaap Haasnoot, gemeenteraadslid in Katwijk voor de lokale partij Kies Katwijk. Haasnoot hekelt de verwevenheid van de lokale toeristenindustrie met de gemeentelijke politiek. 'Ondernemers, vertegenwoordigd in het windmolenverzet, trekken allemaal publiek geld naar zich toe om actie te voeren. Het is te gek voor woorden dat burgers moeten betalen om de landelijke overheid dwars te liggen.'

Ver-Zet Windmolens

Stichting Vrije Horizon probeert minister Henk Kamp van Economische Zaken te bewegen de windmolens te verplaatsen naar een gebied 60 kilometer uit de kust bij IJmuiden - een plan dat naar schatting van het ministerie 1,2 miljard euro meer kost. Op de website Ver-Zet Windmolens kunnen sympathisanten een petitie tekenen en een voorbeeldbrief downloaden voor een zogeheten zienswijze tegen de windmolens. Daarvan zijn er bijna zeshonderd ingediend bij Economische Zaken.

Nuttig oponthoud van de besluitvorming, meent Nicoline Schuitemaker, die de acties coördineert in Katwijk. 'Natuurlijk proberen we Kamp tegen te houden. We zijn niet tegen duurzame energie, maar tegen het vernachelen van onze natuur.'

Stichting Vrije Horizon haalt het merendeel van de inkomsten uit subsidie. Geld dat volgens stichtingvoorzitter Albert Korper uit Zandvoort wordt gebruikt voor de campagne, drukwerk, voorlichting en onderzoek. 'Net als bij een sportclub, sponsort de gemeente onze acties voor het publieke belang.'

Spreekbuis

De kustlijn heeft een enorme emotionele en economische waarde, zegt Korper, die vanaf zijn woning uitkijkt over zee. Zandvoort is volgens hem voor 40 procent afhankelijk van het toerisme. 'Stel dat eentiende van hen wegblijft, dan zitten de ondernemers met een enorm probleem.'