Kavelruil in Polder Waard Nieuwland luidt einde ’randmeerruzie’ in

• vrijdag 20 november 2015
  • Categorie: , ,
  • HIPPOLYTUSHOEF - Agrariër Jaap Koorn (66) uit de Polder Waard Nieuwland bij Hippolytushoef en de provincie lijken de strijdbijl te hebben begraven.

Door Martijn Gijsbertsen - 20-11-2015,

P
    artijen lagen jarenlang overhoop omdat het gemengde bedrijf aan de Polderweg van Koorn (38 hectare) door plannen voor het Wieringerrandmeer niet kon uitbreiden.
    Dit megaproject, waarbij een deel van Wieringen en de Wieringermeer onder water zou worden gezet om 2100 recreatiehuizen langs het water te kunnen bouwen, werd vanwege financiële risico’s afgeblazen.

Genoegdoening

Koorn eiste genoegdoening, omdat hij zich langdurig voor niks in zijn bedrijfsvoering belemmerd voelde.
    Nu is echter een kavelruil op komst, waarbij de agrariër ruim zestien hectare grond bij zijn bedrijf voor 670.000 euro van de provincie kan kopen.
    Partijen zijn het nagenoeg eens, de overeenkomst wordt medio december getekend. Daarmee is sprake van een doorbraak.

Toekomstmogelijkheden

,,Het heeft wel wat voeten in aarde gehad en er hangt een prijskaartje aan. Maar deze kans biedt onze zoon van 26, bedrijfsopvolger, toekomstmogelijkheden’’, stelt Koorn. ,,Die deur was eerder gesloten.’’
    De onderhandelingen zijn vorig jaar gestart. Koorn heeft toen besloten definitief een punt te zetten achter rechtszaken tegen de provincie.
    ,,Dat hoofdstuk is gesloten, kostte me als doodgewone burger te veel geld en energie.’’

NHD