Hoger voltage ware reden uitkoop?

• zondag 1 november 2015
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Ze hebben flink de smoor in. Rina (35) en Dennis Terpsma (43) kochten vier jaar geleden hun woning aan de Grasweg in Anna Paulowna en investeerden fors in huis en tuin. Nu dreigen ze te worden uitgekocht en te moeten verkassen.

Martijn Gijsbertsen

„We hebben ons nooit aan die draden en masten gestoord. Van binnen zie je ze niet", vertelt Rina Terpsma. „Behalve dat ze soms kraken en fluiten, hebben we er geen last van. Geen lichamelijke klachten ofzo."

„Tennet was bezig te kijken of de lijnen ondergronds konden, toen we hier kwamen. Daarover heb ik nog gebeld", zegt haar man. „Nu we zo goed als alles voor elkaar hebben, is het toch anders. Uitkopen is kennelijk goedkoper. Daar zij we niet zo blij mee." Het stel, vader en moeder van Mike (12), is razend benieuwd naar de taxatie. „Na alles wat eraan is gedaan, willen we het liefst helemaal niet weg. Maar je wordt in de hoek gedreven. Doe je het niet, dan krijg je nooit meer een normale prijs. Wij hoeven er geen euro aan te verdienen, maar leggen er ook niks op toe", stelt Dennis Terpsma. „Ze draaien om de ware reden voor uitkoop heen. Voor mijn gevoel willen ze een hoger voltage door die draden heen jagen. Zijn de huizen weg, dan loopt niemand gezondheidsrisico's." Tennet bevestigt noch ontkent dat.

Straling

Aan de Zuiderweg in Wieringerwaard wonen, ook onder hoogspanning, Yvonne Bot (52), haar partner Patrick van Gessel (46) en zoon Sterre Bijpost (20).

„Er zal hier best straling wezen, maar dat heb je bij telefoonmasten in woonwijken ook", zegt de vrouw, die het huis ooit huurde met haar ex en in 2003 kocht. „Op deze plek zijn door mij kinderen, katten en een varken gezond groot gebracht. De buurman, wiens land onder de kabels ligt, heeft met zijn kalveren nooit vreemde geboortes, misvormingen of afwijkingen gehad. Dus angst? Die hebben wij beslist niet."

NHD

Volgens Zwitsers statistisch onderzoek bestaat er een hogere kans op de ziekte van Alzheimer bij mensen die langer dan 15 jaar binnen een straal van 50 meter in de buurt van hoogspanningsleidingen wonen.

De afstand van woningen tot hoogspanningsmasten moet volgens richtlijnen van het RIVM tegenwoordig minimaal 50 meter zijn.

Deze uitkoopregeling is in 2005 al besloten vanwege de risico' s.

Zie: http://www.kennisplatform.nl/Homepage.aspx

en de uitkoop regeling geld alleen voor woningen die onder de lijnen staan. Dus niet als je binnen een straat van 50 meter van het hart van de lijnen woont. dat is bij 150 kv. Dus als ze de lijnen gaan opschalen naar 380 kv dan wordt de afstand 75 meter. Hoe bedoel je met twee maten?

Het laatste gedeelte klopt niet. Er zal hier best straling wezen........................
    ....................die hebben wij beslist niet.

Hier klopt niets van.
    Er is wel degelijk schade hier aan te wijzen.

Bovendien ben je niet lekker als je een huis koopt dat 100% onder deze kabel loopt.
    Deze verantwoording kan en mag je niet nemen als je kinderen krijgt.

Als de (r)overheid bereid is je uit te kopen dan is het schadelijk.
    Anders krijg je van de (r)overheid NIKS.

Er zouden voorlichtingsavonden/bijeenkomsten voor bewoners komen,
    nu komt E.Z. op locatie. Mogen wij elkaar als gedupeerden niet spreken/ontmoeten? Op papier ook verder nog niets ontvangen alleen een aanmeldformulier.
    Hoe is de stand van zeken bij u die ook onder de 380 kv wonen?

Wij zijn ook erg benieuwd wat een marktconforme waarde is?
    Is dit gebaseerd op een waarde van het object zonder hoogspanningsmasten en draden of is dit wat een gek ervoor geeft als die er überhaupt is?
    Vraag me af of er niet wat anders speelt waardoor er uitkoop moet komen die niet meer op vrijwillige basis is waardoor er meer uitbetaald moet worden!! Is dit misschien de reden om geen inloop avonden te geven maar ieder op individuele basis zodat er niet met elkaar gepraat kan worden en de prijs wordt opgedreven???
    Wie kan hier iets over zeggen of heeft dit al bij de hand gehad??

Heeft men er ook weleens rekening mee gehouden, dat de draden over je woning heen zijn gegaan en een gang naar de rechter niet mogelijk was algemeen belang!!! Een overheid die (nog steeds) beweert, dat de volksgezondheid niet in gevaar is.
    Ik stel voor dat we na bijna 50 jaar eens ruilen met de schrijfer(ster) die de verantwoording bij de woningeigenaar legt!!!
    Mag hij/zij er 50 jaar onder wonen en bij ons worden de draden verwijderd!!