Heibel in Hoorn over Groene Piet

• woensdag 4 november 2015
  • Categorie:
  • Hoorn - In Hoorn, maar ook op sociale media, is grote heibel ontstaan over een aankondiging van het gemeentebestuur, dat bij de sinterklaasoptocht in die stad alleen Groene Pieten zullen meelopen.

Het bericht is volgens wethouder Samir Bashara per ongeluk naar buiten gebracht. Hij heeft inmiddels zijn excuses aangeboden, maar een groot aantal politieke partijen eiste gisteren opheldering over de kwestie.

Maandag meldde Bashara, wethouder duurzaamheid, nog dat er bewust bij de intocht voor Groene Pieten zou worden gekozen.

Energie

„De afwijkende kleur van onze Groene Pieten staat los van de discussie rond Zwarte Piet en het traditionele Sinterklaasfeest. Onze Groene Pieten strooien tijdens de Sinterklaas-periode behalve met pepernoten ook met tips om de mensen en bedrijven in Hoorn bewust te maken van wat zij zélf kunnen doen om energie te besparen. Met de Groene Piet geven wij symbolisch de Zwarte Piet aan iedereen die nog stroom, gas of water verspilt."

Op sociale media ontstond direct grote commotie en werd er schande over gesproken. Geschrokken trok de gemeente later het bericht weer in. Er zullen gewoon Zwarte Pieten zijn.

„Het persbericht was onduidelijk, ondoordacht en had nooit - zeker niet in deze vorm - naar buiten mogen komen. Verzending was een vergissing. Dat is niettemin gebeurd en is mijn verantwoordelijkheid", aldus Bashara maandagavond.

Afstand

De wethouder heeft inmiddels afstand gedaan van de portefeuille communicatie. De oppositie in de Hoornse gemeenteraad neemt daar geen genoegen mee.

VVD, Hoorn Lokaal, Fractie Tonnaer, Hoorns Belang, VOC Hoorn en de Hoornse Onafhankelijke Partij vinden de handelswijze van Bashara 'dermate ernstig' helemaal nu gebleken is dat de wethouder zijn boekje ver te buiten is gegaan omdat hij het college niet op de hoogte heeft gesteld over deze 'stunt' die in de ogen van de oppositie de gemeente veel schade heeft berokkend'.

NHD