Besluit lening nieuwe reactor Pallas uitgesteld

• zaterdag 7 november 2015
  • Categorie: , ,
  • Den Haag -  Minister Kamp neemt over een paar weken een besluit over de tweede tranche van een lening voor Pallas, de beoogde nieuwe onderzoeksreactor in Petten. Dat heeft hij de Tweede Kamer laten weten. Kamp heeft vorige week vrijdag bestuurlijk overleg gehad met Commissaris van de Koning Remkes en gedeputeerde Bond van de provincie Noord-Holland.

Roel van Leeuwen

Dit nadat Noord-Holland had besloten voorlopig niet de tweede tranche (van in totaal drie, red.) van de lening te betalen aan de Stichting voorbereiding Pallas.

De provincie heeft onlangs aanvullende vragen aan de stichting gesteld omdat ze meer zekerheid wil hebben over de business case. Ook Kamp zegt de antwoorden af te wachten en op basis daarvan tot een definitief besluit over de tweede tranche van de lening te komen.

Hij meldt dat de stichting sinds haar oprichting in december 2013 goede voortgang gemaakt, onder meer als het gaat om. de aanvraag van de vereiste vergunningen. Ook wordt binnenkort gestart met de aanbesteding van het ontwerp voor de reactor. Ook stelt hij dat de markt voor medische isotopen de afgelopen jaren is verbeterd en dat de prijzen voor deze isotopen aanzienlijk zijn gestegen. De ontwikkeling van de prijs van de isotopen en de ontwikkeling van mogelijke alternatieve productietechnologieën bepalen of er een gezonde business case is voor Pallas. Tot nu toe heeft het Rijk 11,2 miljoen euro geleend aan de stichting en de provincie 8,5 miljoen euro.

NHD