Zorgen over toekomst instituut ECN

• donderdag 15 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • Petten - Politieke partijen in Den Haag maken zich grote zorgen over de toekomst van het Energieonderzoekcentrum Nederland (ECN). Minister Kamp van economische zaken dreigt flink het mes te zetten in de subsidie voor het in Petten gevestigde onderzoeksinstituut.

Roel van Leeuwen

De subsidie voor ECN staat al enkele jaren onder druk. In 2011 kreeg het onderzoeksinstituut in totaal nog 33 miljoen euro subsidie en in 2013 24 miljoen. Volgend jaar krijgt ECN nog maar ruim zestien miljoen euro, zo bevestigt een woordvoerder van minister Kamp.

ECN doet onder meer onderzoek naar zonne- en windenergie, voor zowel de overheid als het bedrijfsleven. Daarnaast voert ECN allerlei beleidsstudies uit.

Acht miljard

CDA-kamerlid Agnes Mulder stelt dat ECN door de plannen van de minister drastisch moet bezuinigen met verlies van kennis en banen tot gevolg. „We gaan acht miljard investeren in duurzame energie, daar kan best wat van naar ECN", vindt zij. Mulder wil een motie indienen om voor komend jaar de verlaging van het budget voor ECN te compenseren.

Tijdens het debat in de Tweede Kamer zei ook PvdA-Kamerlid Jan Vos zich zorgen te maken over ECN. „We maken in Nederland een enorme transitie naar duurzame energie door. Dan kunnen we het toch eigenlijk niet verkopen dat straks van de 240 mensen die daar werken, er 80 op straat staan als gevolg van de bezuinigingen die we doorvoeren?" Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) diende een amendement in om de bijdrage aan ECN in 2016 met vijf miljoen euro te verhogen omdat volgens haar in de toekomst de kernactiviteiten van ECN in gevaar komen en de organisatie anders overhaast moet saneren.
    _____________________________________

Minister dreigt flink in budget te snijden

___________________________________________________

Niet alleen Kamerleden maken zich zorgen. Gedeputeerde Jaap Bond van de provincie Noord-Holland laat het er niet bij zitten. „ECN is al pittig gekort, terwijl het een van de partijen is die een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de doelstellingen in het Nationaal Energie- akkoord. Ze moeten niet minder geld krijgen, maar juist veel meer geld. Dit is echt een hele grote fout." ' Bond zegt binnenkort een afspraak te hebben met minister Kamp en het onderwerp te agenderen.

Ook wethouder van de gemeente Schagen, Jelle Beemsterboer, vindt de beslissing van de minister onbegrijpelijk. Hij stelt dat voor de hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Holland Noord het voortbestaan van ECN van groot belang is. Vandaag zal in de Tweede Kamer het debat over ECN worden vervolgd. Een woordvoerder van ECN laat weten voorlopig nog geen commentaar te willen geven.

NHD

Waarschijnlijk is het streven van de regering om van het ECN ook een asielzoekerscentrum te maken.
    Misschien worden de kiezers dan ook eens wakker ipv. naar dat stelletje bedriegers in Den Haag te luisteren.
    Nederland moet KAPOT als het aan VVD, PvdA, D'66, GL, SP en de christelijke partijen ligt.