WETHOUDER WAARSCHUWT HIPPO VOOR CALIMERO-GEDRAG

• woensdag 14 oktober 2015
  • Categorie: , ,

• HIPPOLYTUSHOEF – In ‘sportdorp’ Hippo kwam wethouder Frits Westerkamp namens Hollands Kroon uitleggen waarom zwembad De Venne dichtmoet. Bezuinigingen uiteraard. We moeten kaders stellen, blabla, et cetera.

fritsie
    Wethouder Frits Westerkamp tijdens de voorlichtingsavond over het accommodatiebeleid: “Bent u weleens in Kreileroord geweest? Daar hebben ze helemáál niets!” (Foto: Ineke Mast)
    Want vier zwembaden in één gemeente is natuurlijk te veel van het goede, sprak Westerkamp de verbouwereerde menigte toe. Het kost de fusiegemeente Hollands Kroon acht ton op jaarbasis. Toen een van de insprekers Westerkamp vroeg voor hoeveel De Venne dan op die begroting staat, moest hij het antwoord schuldig blijven. De goedbetaalde beleidsmaker wist simpelweg niet dat De Venne binnen ‘zijn’ gemeente veruit het goedkoopste zwembad is.
    Toen een andere inspreker vroeg of hij wist dat er in De Venne óók een sportclub actief is, mompelde de wethouder: “Eerlijk gezegd niet. Maar Hollands Kroon telt 22 kernen, hè – je kunt onmogelijk alles weten.”
    Steeds meer nekharen kwamen overeind. Achterin de bomvolle kantine van de sporthal zat een al wat oudere meneer, genaamd Ten Have. Op goed moment schoot hij van zijn stoel en stoof richting de microfoon. Eenmaal daar aangekomen, kwam het hoge woord eruit: “Ik ben boos. U heeft het telkens over burgerinitiatieven, maar wist u dat De Venne juist ooit is ontstaan dankzij burgerinitiatief?”
    Nee, ook dat wist de wethouder niet, waarna meneer Ten Have vervolgde: “Wel, u moet weten dat er destijds heel wat auto’s zijn gewassen en krantjes gelopen om het benodigde startkapitaal voor De Venne op te kunnen hoesten. Wat mij verder boos maakt is dat Wieringen destijds als enige gemeente met een positief saldo de fusie inging, en nu willen jullie juist óns zwembad, het goedkoopste van allemaal nota bene, sluiten? Ik vind het echt een schande.”
    Nadat Westerkamp de inwoners van Hippo ook nog eens had gewaarschuwd (“u moet echt oppassen om geen Calimero-gedrag te gaan vertonen, want daar is niemand bij gebaat”), kreeg hij uit handen van Hippo-inwoonster Jolieke Ellens een passend geschenk aangereikt: “Namens de honderden gebruikers van het zwembad wil ik u graag een pakje Hollands Kroon Thee aanbieden. Zwarte thee met arrogantiebloesem, desillusiekruid en gebakken peren. We hopen dat het u sterkt in het maken van een wijs besluit…”
    Westerkamp kon er wel om lachen. En dat is precies wat een wethouder 2.0 goed moet kunnen: veel (weg)lachen, achteloos afwimpelen en vooral helemaal niet luisteren. LADA? Dat staat saillant genoeg voor Lokaal Alternatief Democratie Anders. Je zou - en dat deden Wieringers in 2014 massaal - er maar op hebben gestemd…
    ( Extra aandacht voor deze kwestie zaterdagmiddag tussen 12.00 en 14.00 uur op Noordkop Radio. )
    nienkestaal
    Nienke Staal sprak namens de actiegoep Zwembad De Venne Moet Blijven.
    DIT ARTIKEL IS GEPLAATST OP .