'Waardpolder verzet zich tot bittere eind'

• maandag 12 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Kolhorn - De zes gloednieuwe windturbines die WP Energiek in de Waardpolder wil plaatsen, zorgen voor een hoop opschudding. Tegenstanders die zich verenigen onder de naam Groep Maatwerk Windplan Waardpolder blijven zich 'tot het bittere eind' tegen de huidige plannen verzetten.

Kay Korevaar

Dat zei een enkeling tijdens een bijeenkomst die vrijdag in Kolhorn werd gehouden. Circa veertig omwonenden bezochten de avond. Opvallend was dat sommigen nog nooit van de plannen hadden gehoord. Ze zijn geschrokken en bezorgd, maar wat is er aan de hand?

Initiatiefnemer WP Energiek wil de huidige negentien molens in de Waardpolder — gelegen tussen Wieringerwaard en Kolhorn — door zes megaturbines vervangen. Die hebben een ashoogte van ongeveer 110 meter, wat aanzienlijk hoger dan de huidige molens is. De lengte vin de wieken wordt daar nog aan toegevoegd. In een uiterst scenario tipt het hoogste punt op 186 meter.

Omwonenden vrezen onder meer geluidsoverlast, slagschaduw, verstoring van het omgevingsbeeld en waardevermindering van hun on- roerend goed. WP Energiek is volgens tegenstanders enkel uit op het verhogen van het economisch rendement, maar de belangen van omwonenden worden naar hun mening in het huidige plan onvoldoende behartigd.

,,Door de slagschaduw krijgt u straks geen zon meer in uw huis of tuin", spreekt een van de tegenstanders. Het doel is om tot een overeenkomst te komen. Tegenstanders zijn niet tegen windenergie, maar de overlast mag niet groter worden dan die nu is. Met de huidige situatie hebben ze leren leven. Al is de vraag of een compromis door de tegenstrijdige belangen mogelijk is.

Dolf Geertzema van WP Energiek zei al dat kleinere molens niet rendabel zijn. Mocht het niet tot een overeenkomst komen, hebben enkele leden van de Groep Maatwerk Windplan Waardpolder al een afspraak bij een advocaat staan. Ze maken dan een schadeclaim die opweegt tegen de lasten. Ze gaan door tot ze krijgen waar ze recht op hebben.

Onlangs is er een handtekeningenactie gestart, waarmee circa zeventig krabbels werden verzameld. Ze roepen iedereen op om van zich te laten horen. „Wie vraagt wordt overgeslagen, geldt in dit geval niet."

NHD

De zin: Opvallend was dat sommigen nog nooit van de plannen hadden gehoord.

Dat klopt, de mensen zijn al vele malen/ jaren geinformeerd hierover. Ik ken mensen in Kolhorn die zo vreselijk tegen zijn maar als je met een lijst langs de deuren gaat willen ze niet tekenen. De mensen zijn alleen maar met hun interieur bezig en de vakantieplannen maar als er echte problemen zijn zie je ze niet. Te moeilijk? Nu is het te laat.
    Het is zelfs zo erg dat ze de turbines s' nachts horen.
    De mensen die NU klagen verdienen niet beter.
    Het is allemaal bekend wat er gaat gebeuren maar je hoort de mensen niet.
    Je moet wel samen actie voeren tegen bepaalde dingen anders lopen ze over je heen.
    Zie de voorbeelden met de asielzoekers. Oranje, Purmerend, zo moet je dat doen!
    De mensen zijn niet meer bereid te vechten voor iets.

Anoniem 1, zo gaat het met alle problemen. Een groot deel van het volk interesseert zich nergens voor totdat ze met een probleem worden geconfronteerd en dan is het meestal te laat. Het vervelende is dat dat soort onbenullen ook nog vinden dat ze moeten stemmen hoewel ze eigenlijk met hun domme hoofd niet eens weten waarop ze stemmen.
    Een vrouw vertelde laatst dat ze uit een "rood" nest kwam en dat ze daarom altijd PvdA zal stemmen. Daarmee is eigenlijk alles gezegd over de intelligentie van dergelijke mensen.

Hebben de mensen die in Kolhorn wonen aan de West-Friesedijk nu ook al veel overlast van de windmolens? Wij zijn aan het kijken daar voor een huis namelijk, maar dit baart ons wel echt wat zorgen. Wanneer komt er zekerheid of de mega molens geplaatst gaan worden?