Voorgenomen reorganisatie redactie Holland Media Combinatie niet toegestaan

• dinsdag 27 oktober 2015
  • Categorie:
  • ALKMAAR - De directie van Holland Media Combinatie mag de voorgenomen reorganisatie van de redactie niet doorvoeren.

Door Leonie Groen - 26-10-2015,

Dit heeft de Alkmaarse rechter A. Schotman bepaald in het kort geding dat de redactieraad twee weken geleden heeft aangespannen tegen de directie van Holland Media Combinatie, uitgever van het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander en een groep huis-aan-huisbladen.
    De rechter acht het voornemen van de directie in strijd met het redactiestatuut dat de onafhankelijkheid van de redactie moet waarborgen. Bovendien vindt Schotman dat de directie de voorgenomen reorganisatie onvoldoende motiveert. Aan de andere kant vindt de rechter het redactiestatuut op veel punten niet erg duidelijk. Hij stelt voor, zoals hij twee weken geleden in de rechtszaal ook al opmerkte, dat beide partijen met een onafhankelijke derde partij om tafel gaan zitten teneinde tot een oplossing te komen.
    Volgens de rechter tast de voorgenomen reorganisatie de onafhankelijkheid van de redactie aan. De directie wil investeren in vernieuwing door voor elk van de vier genoemde dagbladtitels een hoofdredacteur aan te stellen, plus een vijfde hoofdredacteur, die belast wordt met de huis-aan-huisbladen. De redactie is bang dat die vijf tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden en hield vast aan het huidige model, waarbij één hoofdredacteur de leiding over de gehele redactie heeft.

NHD

"De rechter acht het voornemen van de directie in strijd met het redactiestatuut dat de onafhankelijkheid van de redactie moet waarborgen."

Veel rechters zijn wereldvreemde mensen en rechter A. Schotman zal waarschijnlijk de laatste tijd geen krant gelezen of nieuws op TV gekeken hebben anders had deze nog in sprookjes gelovende rechter geweten dat de media al lang geen onafhankelijk orgaan meer is.
    Dag in dag uit krijgen we gemanipuleerd nieuws te lezen en te horen via de kranten en TV.