Twijfel over reactor neemt toe

• dinsdag 27 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • Petten - Investeerder moet Pallas reanimeren

Roel van Leeuwen

Terwijl de oude Hogeflux Reactor in Petten weer eens stil is gelegd vanwege gebreken, laait de discussie over de opvolger weer op. De Pallas-reactor blijft omstreden en tegenstanders grijpen alle middelen aan om de komst van de nieuwe reactor te blokkeren.

Het leek in 2012 een gelopen race toen het ministerie van economische zaken en de provincie Noord-Holland een deal sloten over Pallas. De reactor zou niet in Zeeland worden gebouwd, maar in Petten. En Rijk en provincie zouden ieder veertig miljoen lenen aan de Stichting Voorbereiding Pallas.

Isotopen

Dit geld is nodig voor het ontwerp, de aanbesteding en het zeer gecompliceerde vergunningentraject voor de reactor. De installatie moet een belangrijk deel van de wereldproductie van medische isotopen voor de behandeling van kankerpatiënten — voor haar rekening nemen en moet daarnaast gebruikt worden voor nucleair onderzoek. Met het geld van Rijk en provincie zouden de risico's verkleind worden voor particuliere investeerders die ruim een half miljard euro in het project moeten steken en uiteindelijk de lening van tachtig miljoen weer terug zouden moeten betalen.

Hoewel de stichting druk bezig is om alle stappen te zetten, is de komst van Pallas geen gelopen koers. Een meerderheid van Provinciale Staten acht Pallas van groot belang voor de hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Holland Noord. Toch laait keer op keer de discussie op over de noodzaak van de reactor.
    __________________________________

Noord-Holland trekt voorlopig geen geld
    uit voor de bouw van de Pallasreactor
    in Petten. De twijfels over de reactor
    lijken alleen maar toe te nemen.
    __________________________________

Zo stellen tegenstanders dat nieuwe cyclotrons — die bijvoorbeeld ontwikkeld worden in Canada — de medische isotopen ook kunnen maken. Maar tijdens een expert-meeting vorig jaar werd duidelijk dat de geleerden hier onderling nog niet over uit zijn. Daarnaast is onzeker wat het kost om overal in de wereld zulke cyclotrons te bouwen.

Lek

Afgelopen weekeinde werd duidelijk dat de provincie voorlopig niet van plan is om de tweede tranche van de lening over te maken naar de stichting. Dit werd onthuld door het radioprogramma 'Argos'. De bron is hoogstwaarschijnlijk één van de Statenleden die — vermoedelijk om politieke motieven uit een besloten commissievergadering heeft gelekt.

Volgens gedeputeerde Jaap Bond klopt het beeld niet dat de provincie nu van het project af zou willen. „De provincie wil het nog altijd graag", zegt hij. Maar Pallas moet wel voor een betere onderbouwing zorgen.

Dat de provincie Pallas ondersteunt, staat in het coalitieakkoord, waarvan de inkt net is opgedroogd. Ook staat daarin dat de stichting moet aantonen dat er voldoende interesse in de markt is voor de reactor voordat de tweede tranche wordt vrijgegeven.

De vraag rest of de provincie dit eenzijdig kan besluiten. De kans is groot dat als minister Kamp van economische zaken het eens is met de stichting dat aan alle voorwaarden voor de tweede tranche is voldaan, de provincie gewoon moet betalen.

Of het geld nu wel of niet naar de stichting gaat, de aarzeling bij de provincie is wel een signaal dat de tijden veranderd zijn en dat ook de huidige coalitie kritischer naar de reactor kijkt. Zolang de grote particuliere investeerders wegblijven, zullen de twijfels over Pallas alleen maar blijven toenemen.

________________________________________________________________

Remkes doet aangifte

Haarlem - De Noord-Hollandse commissaris van de Koning, Johan Remkes, doet deze week
    aangifte bij de politie. Dit vanwege een vermoedelijke schending van een opgelegde
    geheimhoudingsplicht.

Afgelopen week kwam informatie uit een besloten commissievergadering over de Pallas
    Reactor naar buiten. Namelijk dat de provincie voorlopig een tweede tranche van een lening
    aan de Stichting Voorbereiding Pallas niet wil verstrekken. Volgens de provincie is er
    bovendien uit stukken gelekt waar geheimhouding op zat.

_______________________________________________________________________

NHD

De tegenstanders van de reactor willen het liefst terug naar de paardenkar. Ze vergeten helaas dat de bevolking sinds die tijd met de factor 10 is toegenomen en dat al die mensen gezond willen zijn of in ieder geval kans op genezing willen hebben, of zouden de tegenstanders van "Petten" zelf niet geholpen willen worden als ze kanker krijgen of hebben? .

Johann zei

De koudwatervrees van tegenstanders inzake kernreactie, is fnukkend en verlammend voor de samenlevenling. Ruim 99% van de tegenstanders bieden weerstand vanwege 'horen zeggen' en zijn niet terzake kundig.Grote kuddes mensen leven bij de waan van de dag en kiezen voor de grootste (onkundige) schreeuwer.

Reageerder 2, onze regering, de media en de groene maffia doen er alles aan om het volk onwetend te houden, het is immers in het belang van de rijken in ons land het volk niet te bijdehand te laten worden?