Snel huizen bouwen voor vluchtelingen

• zaterdag 17 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Schagen -  In Noord-Holland Noord moet op korte termijn grootschalige, eenvoudige woningbouw plaatsvinden om vluchtelingen en andere woningzoekenden te huisvesten. Gedacht wordt aan grote semi-permanente bouwblokken of wijken met vele tientallen huizen. In Wognum zou zoiets in een half jaar gerealiseerd kunnen worden.
    Michiel Snik

Alle zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord hebben de komende week een afspraak met de provincie om bouwplannen met de bijbehorende locaties te bespreken. Daarmee willen de gemeenten in dit deel van de provincie de enorme druk op asielzoekerscentra als gevolg van de vluchtelingenstroom verlichten.

In Noord-Holland Noord worden momenteel zo'n 2400 vluchtelingen en asielzoekers opgevangen op zes verschillende locaties in Alkmaar, Den Helder, Heerhugowaard en Bergen. In Zwaag worden daarnaast sinds deze week nog eens negen dagen tweehonderd vluchtelingen in multifunctioneel centrum De Kreek opgevangen.

Het grote probleem zit in feite in de 'echte' huisvesting van asielzoekeis in gewone huizen, stellen de gemeenten en corporaties in Noord-Holland Noord vast. „Elke gemeente heeft daarin een taakstelling en daaraan voldoen we dit jaar bijna allemaal", zegt de Schagense burgemeester Marjan van Kampen, voorzitter van de stuurgroep vluchtelingenopvang namens alle gemeenten in Noord-Holland Noord. Door asielzoekers snel te huisvesten in bestaande woningen komen andere woningzoekenden in de knel, zo voorspelt Van Kampen.

_________________________________________________________

Vervolg

Niet zeulen met vluchtelingen

Opvang sporthal niet humaan - Veel vooroordelen

Michiel Snik

Schagen - De gemeenten in Noord-Holland Noord zien de crisisopvang van vluchtelingen, zoals die bijvoorbeeld momenteel in multifunctioneel centrum De Kreek in Zwaag wordt gegeven aan tweehonderd mensen, helemaal niet zitten.

Die vluchtelingen mogen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) daar slechts drie dagen zitten. „Daar hebben wij negen dagen van gemaakt", zegt Schager burgemeester Marjan van Kampen die als voorzitter van de stuurgroep vluchtelingenopvang namens alle zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord spreekt.

„Wat ze in Zwaag doen, is prachtig. Maar heen en weer zeulen met mensen en onderbrengen in sporthallen op veldbedjes is niet humaan. Met negen dagen geef je ze tenminste nog een heel klein beetje rust. Maar nog vinden wij dat dit eigenlijk niet kan."

Den Helder herbergt inmiddels 1250 vluchtelingen. Alkmaar en Heerhugowaard vangen samen 1050 mensen op, Bergen honderd.De afgelopen week werd bekend dat na de jaarwisseling in Huis ter Duin in Petten opvang voor 225 mensen wordt gerealiseerd.

„Grote groepen mensen onderbrengen in panden die daarvoor geschikt moeten worden gemaakt, zoals in Petten en in het belastingkantoor in Alkmaar, is erg lastig", zegt Van Kampen. „Het zou veel beter zijn als je deze vluchtelingen in kleinere aantallen van bijvoorbeeld vijftig ergens kunt huisvesten. Dat is voor een dorp waar zo'n opvang komt ook veel beter te accepteren. Maar die kleinschaligere opvang is te kostbaar en voor het COA onmogelijk te coordineren. Daarvoot ontbreekt de capaciteit. Ook bij andere hulpverleningsinstanties."

Lijstjes

Gemeenten, maar ook particulieren, overstelpen het COA met locaties waar grote groepen asielzoekers kunnen worden opgevangen. Ook op de gemeentehuizen in deze regio circuleren lijstjes van grote panden die mogelijk geschikt gemaakt zouden kunnen worden en daarom zijn aangebij het COA, Om welke panden of complexen het gaat, willen de lokale overheden niet zeggen.

"Terecht", vindt van Kampen.
    "Een pand dat wordt aangemeld bij het COA, moet door die organisatie vervolgens eerst gecontroleerd en goedgekeurd worden. Daarbij wordt ook gekeken naar de bereikbaarheid van zo'n complex en de voorzieningen in de omgeving. Wat heeft het voor zin om te melden dat een gebouw in bijvoorbeeld Enkhuizen, Langedijk, Hoogkarspel, Julianadorp of Middenmeer is aangemeld, waarna maanden later het COA roept dat het toch niet geschikt is omdat bijvoorbeeld een noodzakelijke verbouwing onhaalbaar is? Dan zet je een dorp maanden op zijn kop voor niets."

De praktijk is nu echter dat burgers zich overvallen voelen als er plots een brief op de deurmat valt met een uitnodiging voor een informatieavond die kort daarna plaatsvindt. Het besluit is al genomen, de omwonenden hebben het maar te slikken. Dat gebeurde in zowel Alkmaar als Petten.

Van Kampen zucht. „Het is heel moeilijk het goed te doen in dit soort situaties", constateert ze vervolgens. „Je wilt je burgers goed en zo snel mogelijk informeren. Maar ook niet onnodig verontrusten. En vrijwel niemand wil een opvangcentrum in zijn achtertuin, al zijn er ook mensen die zich spontaan aanmelden als vrijwilliger. Het is onze morele plicht om mensen te helpen die een veilig dak boven hun hoofd zoeken."

Onrust

Van Kampen zegt ook goed te begrijpen dat de komst van grote groepen vluchtelingen voor onrust zorgt. Zeker als deze mensen worden ondergebracht in kleinere kernen. ,,Ik kan mij heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld ondernemers in de toeristische sector vrezen dat hun klandizie daardoor terugloopt. Maar veel vooroordelen blijken ongegrond. In Bergen zit een opvangcentrum pal naast de strandopgang. Blijven daardoor toeristen weg? Nee."

Volgens van Kampen moeten gemeenten samen met het COA er wel voor zorgen dat allerlei zaken goed geregeld zijn. Zoals de gezondheidszorg. „Krijgt de plaatselijke huisarts er plots tientallen patiënten bij? Moet een school rekening houden met een grote groep nieuwe leerlingen? Zijn daarvoor dan wel docenten?

En is er voldoende politie als er een probleem is? Dat soort zaken moet je goed regelen. " Er is de afgelopen jaren weinig gebouwd in de goedkopere sociale sector. „Dat levert ons nu grote problemen op, want het komende jaar zullen nog meer asielzoekers recht op een woning krijgen. Omdat er voor hen geen woningen zijn, raken de asielzoekerscentra nog meer verstopt en moet er weer elders nieuwe tijdeijke opvang komen. Snel op grote schaal tijdelijke woningen realiseren voor vluchtelingen en andere woningzoekenden is daarom noodzaak."

NHD

Nederlanders hebben in de loop der jaren kunnen ervaren dat er geen politicus is/was die zich druk heeft gemaakt over de lange wachttijden voor een woning voor een autochtoon, ondanks zij belastingafdracht.
    Nu we overspoeld worden door misdadiger, terroristen en economische gelukzoekers die ons land miljarden gaan kosten, is het opeens geen probleem om versneld woningen te gaan bouwen.
    Wie het nog begrijpt mag het me uitleggen.

\\\ En is er voldoende politie als er een probleem is \\\ vraagt van Kampen zich af.
    Er is nu al geen politie als je ze nodig hebt.

En bovendien: hoe kan de Nederlandse politie optreden tegen mensen zie kwaad in de zin hebben. Kijk naar de moorden en verkrachtingen die er nu plaats vinden.

Ze doen helemaal niets. En dat in opdracht van Rutte en Samson. Wat een losers.