Remkes: 'Raad weg bij wanprestatie'

• zaterdag 3 oktober 2015
  • Haarlem - Johan Remkes vindt dat gemeenteraden ontbonden moeten kunnen worden als er sprake is van taakverwaarlozing of wanprestatie. Ook zou het mogelijk moeten zijn een regeringscommissaris aan te stellen om orde op zaken te stellen.
    Roel van Leeuwen

De commissaris van de Koning in Noord-Holland deed enkele stevige uitspraken tijdens een toespraak ter gelegenheid van het najaarscongres van het Nederlands genootschap voor burgemeesters.

'Kippendrift' Bloemendaal en Bussum

Hij ging in op een aantal ontwikkelingen, zoals de toegenomen invloed van de sociale media. „Het ad hoc commentaar van twitteraars neemt snel in omvang toe, niet zelden live vanuit de raadszaal. Dus wel altijd razendsnel, maar lang niet altijd afgewogen en met voldoende context", aldus Remkes.
    Volgens hem leidt de opkomst van de sociale media soms ook tot een toenemende 'kippendrift' in de lokale politiek. „Soms wordt langs deze weg het raadsdebat ook buiten de raadszaal voortgezet. Dat leidt en leidde bijvoorbeeld in de gemeenten Bussum en Bloemendaal tot een polariserende en levendige polemiek. Maar niet tot een opbouwende, probleemoplossende houding." Remkes ging ook in op criminele invloeden op het lokaal bestuur. „Ik heb dat ook met Noord-Hollandse burgemeesters besproken. Het beeld werd in verschillende vormen herkend: intimiderend gedrag door motorclubs, vrouwenhandel, drugscriminaliteit en witwésactiviteiten. Voor het aanpakken daarvan wordt ook in toenemende mate naar de  burgemeester gekeken. Met dit vraagstuk hangt samen intimidatie van en fysiek of verbaal geweld tegen openbaar bestuurders."

Bij wanprestatie van de lokale democratie zou er volgens hem moeten kunnen worden ingegrepen van bovenaf. Remkes: „Dan zijn er drie wegen die naar Rome kunnen leiden: herindeling, de aanstelling van een regeringscommissaris dan wel een waarnemend burgemeester of tussentijdse ontbinding van de raad met nieuwe verkiezingen."

NHD

De bevolking moet kunnen uitmaken of een College of Raad naar huis gestuurd moet worden en zeker niet een C.v.d.K. want Remkes staat nou niet bekend als een aanhanger van de democratie. Is ook niet vreemd meer binnen de VVD, daar lappen ze allemaal de democratie aan hun laars, geholpen door de PvdA en de rest van de 2e en 1e Kamer en het volk laat het allemaal gebeuren.

Rob Ravensteijn zei

Gelijke monniken, gelijke kappen. Goede start van de discussie, maar laten we het rijtje wel afmaken en oorzaken opsporen. Wanneer spreken we van wanprestaties? Betrek er ook bij hoe de bezuinigingen op een ontwrichtende wijze wordt afgewenteld op gemeenten en de lokale samenleving. Meer solidariteit bij het delen van tegenspoed en bestuurlijke vernieuwing zijn hard nodig

h.oldeboom zei

Buiten dat de bevolking moet uitmaken of een gemeenteraad wel of niet goed functioneert moet de bevolking ook uit kunnen maken of een Cvdk wel of niet goed functioneert. De titel Commissaris van de Koning dient derhalve gewijzigd te worden in Commissaris van de Bevolking (CvdB).

P.v.d.Munnik zei

Het volk moet ook kunnen uitmaken of een kabinet goed functioneert en niet zoals het nu gaat: het kabinet heeft nog een luttele 30 zetels in de peiling en 1 oppositie partij die al groter is.
    Zoals het nu gaat door eens in de 4 jaar te kunnen stemmen heeft niets meer met een democratie te maken, zowat alle beloftes van voor de verkiezingen zijn door Rutte en zijn bedriegertjes bij het oud vuil gedaan, zo is het ook in Hollands Kroon gegaan.
    Wanprestaties van een kabinet, gemeenteraad, college of provincie, behoren afgestraft te kunnen worden en desnoods moeten diegenen die in strijd met de grondwet handelen opgepakt en berecht worden.

Geldt dat wegsturen dan ook voor de Provincie en/of haar bestuurders?
    (Denkt aan Wieringerrandmeer etc etc)